Obie konsole wykorzystują procesory AMD, ale ta od Sony ma 1152 rdzenie graficzne o wydajności 1,84 teraflopsów, zaś Xbox One raptem 768 rdzeni graficznych o wydajności 1,23 teraflopsów. Eksperci, widząc tylko te dane, stwierdzili, że PlayStation 4 będzie o 50 procent wydajniejszy od Xbox One. Digital Foundry spróbował to zweryfikować.
Zbudowano więc komputery PC, które konfiguracją są zbliżone do obu konsol i uruchomiono na nich benchmarki. Jak nietrudno się domyślić, PlayStation 4 wygrał, ale ilość klatek na sekundę nie wzrosła o 50 procent, a, w zależności od testu, od 17,6 do 33 procent. Gra Crysis 3 w rozdzielczości 1080p radziła sobie o 19,3 procent lepiej na PlayStation 4, niż na Xbox One (przy czym mamy tu na myśli komputery PC zbudowane na podobieństwo tych konsol).
Digital Foundry zaznacza jednak, że ich własny test nie jest miarodajny. Wiele zależy od zainstalowanego oprogramowania i optymalizacji pod dany sprzęt. Nie uwzględniono też dodatkowej mocy obliczeniowej, jaką Xbox One będzie miał dzięki możliwości przetwarzania w chmurze. Digital Foundry jest więc zdania, że przynajmniej na początku, nie będzie różnic w grach lub będą one minimalne. Dopiero z czasem, po trzech latach, pojawią się pierwsze oznaki wskazujące na wydajnościowego lidera.