Znana z budowania high-endowych smartfonów i sprzedawania ich w bardzo atrakcyjnych cenach (przy podobnym wyposażeniu Xiaomi Mi-Two kosztuje o połowę mniej od iPhone’a i Galaxy S III na chińskim rynku), ale również z autorskiego firmware’u MIUI dla systemu operacyjnego Android, Xiaomi Tech właśnie wyprzedziła firmę z Cupertino na swoim rodzimym rynku. Nic dziwnego, skoro smartfon Mi2S z Androidem sprzedał się w liczbie 200 tysięcy sztuk w ciągu zaledwie 45 sekund. Xiaomi sprzedaje swoje smartfony wyłącznie w Chinach i na Tajwanie, ale zamierza rozszerzyć swoje kanały dystrybucji o kolejne państwa. W naszym kraju nie brak fanów tej marki – z łatwością można znaleźć w Internecie sposób na import smartfonów MI-2 do Polski.
Chiński rynek jest obecnie największym rynkiem smartfonów na świecie, więc wszelkie odnoszone na nim sukcesy są spektakularne, a porażki bardzo dotkliwe. Apple nie może narzekać na swoją obecność na tamtejszym rynku. Pomimo braku współpracy z narodowym operatorem Państwa Środka – China Mobile, która posiada bazę ponad 700 milionów klientów – Apple jest jedną z zaledwie dwóch zagranicznych firm, które plasują w Top 10 największych producentów w Chinach (drugą firmą, a zarazem liderem tamtego rynku jest Samsung).
Zarówno Xiaomi, jak i Apple, kontrolują po 5% chińskiego rynku smartfonów, ale to chiński producent sprzedał nieznacznie więcej swoich modeli w drugim kwartale 2013 roku. Czy niedrogi Apple iPhone 5C, o którym Internet huczy od kilka ładnych tygodni, zmieni tę sytuację?
Silne pozycje na chińskim rynku mają także Lenovo, Yulong, ZTE oraz Huawei.