Ten poradnik przygotowałam głównie z myślą o początkujących użytkownikach Photoshopa. Dowiecie się z niego jak ze słonecznych i delikatnych fotografii stworzyć bardziej wyrazisty, deszczowy krajobraz. Nauczycie się nie tylko szybko tworzyć wirtualne krople, ale też naturalne odbicia postaci i efekt mokrej powierzchni.
Jeśli w swojej kolekcji nie posiadacie zdjęć, z którymi mielibyście ochotę poeksperymentować zachęcam do przeszukiwania darmowych banków zdjęć np. shx.hu lub www.deviantart.com/resources/stockart/. Poniżej natomiast znajdziecie linki do konkretnych zdjęć użytych przeze mnie w poradniku:
W materiale wideo widocznym powyżej krok po kroku pokazane zostały kolejne etapy przerabiania fotografii. Gwarantuję, że gdy obejrzycie go chociaż raz praca w Photoshopie zajmie Wam zaledwie parę minut.
Poniżej zamieszczam skrótowy opis wykonanych czynności, dla osób, które znają obsługę programu w podstawowym zakresie.
1. Dopasowujemy pierwszy i drugi plan
Zdjęcia deszczowe najlepiej wyglądają z burzowymi chmurami. Jeśli mamy już wybrane zdjęcia referencyjne najpierw pozbawiamy je kolorów (np. wybierając polecenie Obraz/ Dopasowania/ Barwa Nasycenie). Plik z obrazem chmur przenosimy na główne zdjęcie i miękką gumką o dużym rozmiarze wymazujemy dół zdjęcia, by naturalnie komponował się z pierwszym planem. Następnie obie warstwy dopasowujemy do siebie pod względem kontrastu (np. wybierając Obraz/ Dopasowania/ Poziomy).
2. Tworzymy deszcz
Dodajemy nową warstwę nad pozostałymi i wypełniamy ją czarnym kolorem. Następnie wchodzimy w opcje Filtr/ Szum/ Dodaj szum. W oknie zaznaczamy maksymalną wartość szumu (400%) oraz klikamy zaznaczenie “Monochromatyczny”. Po zatwierdzeniu polecenia wybieramy ponownie Filtr/ Rozmycie/ Poruszenie. W okienku wybieramy kąt padania kropel deszczu np. 70 stopni oraz odległość pikseli (między 150, a 400). Powstałą w ten sposób warstwę dopasowujemy pod kątem balansu czerni i bieli (np. Obraz/ Dopasowania/ Poziomy), w taki sposób, by białe krople deszczu były ledwo widoczne na czarnym tle. Warstwę ustawiamy na tryb przenikania “Ekran”.
Operację powtarzamy kilka razy zmieniając jedynie parametry kąta rozmycia. W ten sposób otrzymujemy rzęsisty deszcz. By osłabić nieco ten efekt i dodać kroplom różnorodności na każdej ze stworzonych w tym kroku warstwach tworzymy maski, a następnie wypełniamy je chmurami. (Filtr/ Renderowanie/ Chmury). Możemy także ustawić różnorodny poziom krycia warstwy w zależności od tego jak bardzo intensywny deszcz chcemy uzyskać.
3. Dodajemy mokrą powierzchnię
Zaznaczamy warstwę tła i duplikujemy ją. Mając zaznaczony czarny kolor wybieramy górną warstwę tła i wchodzimy w Filtr/ Galeria Filtrów/ Szkic / Relief, a następnie ustawiamy parametry: Relief- 15, Gładkość- 1. Wymazujemy z warstwy te elementy, które nie są ziemią, skałami czy drewnem – w tym przypadku zostawiamy tylko skaliste podłoże. Warstwę ustawiamy na tryb przenikania “Rozjaśnianie” i zmniejszamy krycie do około 30%.
4. Tworzymy odbicie człowieka
Z tła musimy teraz odseparować postać mężczyzny. W tym celu wybieramy np. narzędzie szybkie zaznaczanie i po obrysowaniu postaci tworzymy z niej nową kopię. W trybie swobodnego przekształcania obracamy warstwę o 180 stopni i odbijamy w poziomie. Przenosimy obraz do stóp postaci w taki sposób, by powstało złudzenie odbicia.
Następnie warstwę tą ustawiamy na tryb przenikania “Pomnóż” i zmniejszamy krycie. Tak powstały cień traktujemy narzędziem “Smużenie” w kilku miejscach, by stworzyć iluzję wodnych refleksów.Warstwę tą następnie przenosimy tuż nad tło (pod warstwę z mokrą powierzchnią).
5) Dopracowujemy szczegóły
Wybieramy narzędzie “Ściemnij”, a następnie “Cienie” ze światłem około 30%. Na warstwie z postacią człowieka delikatnie przyciemniamy elementy jego ubrania i włosów, by wydawały się wilgotne. Następnie na warstwie tła wybieramy narzędzie “Rozjaśnij” i “Światła” (40%) by na powierzchni morza i skał dodać świetliste punkty.
Ewentualnie możemy do zdjęcia dodać trochę ziarnistości, która dodatkowo imitować może krople. W tym celu zaznaczamy i scalamy ze sobą wszystkie warstwy za wyjątkiem chmur i duplikujemy. Następnie z opcji Filtr/ Galeria Filtrów/ Szkic wybieramy “Siatka Pęknięć na filmie” i ustawiamy według następujących parametrów: Gęstość -2, Poziom pierwszego planu – 22. Warstwę ustawiamy następnie w tryb przenikania “Ekran” i obniżamy o połowę krycie.
Ostatecznie nasze zdjęcie powinno wyglądać tak:
Poniżej przedstawiam jeszcze dwa inne zdjęcia przerobione dokładnie według tego samego sposobu.