e-mail, hasłami do portali społecznościowych czy danymi logowania do systemów
e-płatności oraz bankowości online? Czy naprawdę rozpłyną się wraz z utraconym urządzeniem?
Z badania Kaspersky Consumer Security Risks wynika, że urządzenia mobilne są regularnie gubione, kradzione lub uszkadzane: ponad 12% badanych Europejczyków przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy dotknął ich przynajmniej jeden z tych problemów. Po bliższej analizie okazuje się, że 8% urządzeń użytkowników zostało nieodwracalnie uszkodzonych, 2% gadżetów zostało zgubionych, a 3% ukradzionych. Dane te potwierdzają, że utrata lub kradzież urządzenia mobilnego to powszechny problem. Jednak czy utrata samego gadżetu to jedyny problem dla jego właściciela?
Według badania, na urządzeniach mobilnych przechowywane są następujące rodzaje danych:
- prywatne zdjęcia i filmy: 74% smartfonów i 68% tabletów;
- prywatna korespondencja e-mail: 64% smartfonów i 62% tabletów;
- hasła do kont na portalach społecznościowych i kont e-mail: 17% smartfonów i 15% tabletów;
- firmowe e-maile: 30% smartfonów i 27% tabletów;
- dokumenty biznesowe: 17% smartfonów i 25% tabletów;
- informacje finansowe, zwłaszcza hasła do kont w serwisach bankowości online: 8% smartfonów i tabletów.
Innymi słowy, ludzie przechowują na swoich urządzeniach mobilnych wszelkiego rodzaju informacje, a ich wartość jest często większa niż cena samego urządzenia. Utrata tych informacji nie jest jedynym powodem do zmartwienia. Jeżeli poufne dane wpadną w niepowołane ręce, konsekwencje mogą okazać się katastrofalne: tajne informacje firmowe mogą krążyć po internecie, a do tego ktoś może włamać się do kont użytkownika na portalach społecznościowych, w serwisach e-mail i systemach bankowości online.