BMW ConnectedDrive
Przy projektowaniu systemów informacyjno-rozrywkowych producenci aut stawiają na łączność ze smartfonem kierowcy. Służy on do łączenia się z Internetem i dostarcza appów oraz mocy obliczeniowej. Wyposażenie samochodu pozwala wygodnie sterować telefonem podczas jazdy, a być może niedługo umożliwi też bezprzewodowe ładowanie indukcyjne urządzeń mobilnych. Poza tym w nowych modelach pojawiają się coraz większe ekrany dotykowe do sterowania systemami multimedialnymi. Producenci zapewniają, że wyświetlane na nich informacje nie będą rozpraszały kierowców.
Nowe usługi w systemach BMW: Audible oraz strumieniowanie muzyki
Cena:
bezpłatne
Dostępność
: już jest
Opel IntelliLink: auto sterowane głosem
Nowy miejski Opel Adam może zostać wyposażony w inteligentnego asystenta Apple Siri. Usługa Siri Eyes Free umożliwia sterowanie głosowe zarówno smartfonem, jak i samochodowym systemem multimedialnym. Wystarczy tylko mieć iPhone czy iPad współpracujący z Siri i połączyć go z komputerem auta przez Bluetooth. Poza Oplem również Hyundai, BMW i Ford chcą w przyszłości wzbogacać swoje pojazdy o system Siri. Pomoże w tym zaprezentowany w czerwcu przez Apple’a standard “iOS in the Car”, określający sposób komunikacji pomiędzy systemami samochodów a urządzeniami z Cupertino.
Cena:
1300 zł (wyposażenie dodatkowe auta)
Dostępność
: już jest
Alpine INE-W977BT: luksusowy multimedialny kombajn
Alpine INE-W977BT to luksusowa propozycja dla tych, których nie satysfakcjonuje fabryczny radioodtwarzacz. Kombajn formatu 2 DIN z 7-calowym wyświetlaczem dotykowym łączy funkcje systemu multimedialnego i nawigacji. Ekran o rozdzielczości 800×480 pikseli da się podzielić w pionie na połowy, dzięki czemu kierowca może wygodnie śledzić trasę przejazdu, a pasażer – sterować odtwarzaczem muzyki i filmów. Moduł Bluetooth pozwala połączyć z urządzeniem do pięciu smartfonów, a dodatkowe interfejsy umożliwiają wyświetlanie obrazu na dodatkowych ekranach zain-
stalowanych w samochodzie.
Cena:
ok. 5500 zł
Dostępność:
już jest
Audi Q7 Sound Concept: dźwięk 3D za kierownicą
Audi zleciło zaprojektowanie systemu audio do nowego modelu Q7 znanej firmie Bang & Olufsen. Efektem jest zestaw 24 głośników mający zapewniać podróżującym wrażenie dźwięku przestrzennego – mają czuć się tak, jak gdyby byli w sali koncertowej. Głośnikom towarzyszy oprogramowanie opracowane w Instytucie Fraunhofera, obliczające parametry sygnału. Również w trybie 2D system o imponującej mocy 1800 W zapewnia doskonałą jakość dźwięku. Jego źródłem może być zarówno radio lub płyty CD, jak i zewnętrzne odtwarzacze CD czy smartfony. Nowy system audio będzie dostępny również w Audi A6, A7 i A8.
Cena:
nieznana
Dostępność:
2014 r.
Garmin Head-up Display: nawigacja na szybie
Klasyczne urządzenia do nawigacji radzą sobie na rynku coraz gorzej, bo wygodne planowanie tras umożliwia już niemal każdy smartfon. W tej sytuacji Garmin próbuje ucieczki do przodu i oferuje urzędzenie Head-up Display. Niczym projektor wyświetla ono komunikaty systemu nawigacyjnego na przedniej szybie. Dzięki temu kierowca nie musi ciągle zerkać w bok na ekranik odbiornika GPS czy smartfonu i może cały czas koncentrować się na drodze. Wyświetlacz Garmina nie ma jednak własnego oprogramowania – trzeba połączyć go przez Bluetooth ze smartfonem wyposażonym
w płatny app tej samej firmy.
Cena:
ok. 150 euro
Dostępność:
już jest
Scrooser: elektryczna hulajnoga
Niemiecki startup Scrooser opracował hulajnogę wyposażoną w silnik elektryczny uaktywniający się przy każdym odepchnięciu się jadącego od ziemi i wzmacniający przyspieszenie pojazdu. Maksymalna prędkość wynosi 15 km/h, ale podczas jazdy po chodniku jest ograniczona do 6 km/h. Silnik ma moc 1 kW, zaś akumulator wystarcza na 25 dni i ładuje się przez 3 godziny. Pojazd jest zaopatrzony w lampki do jazdy po zmroku. Na razie hulajnoga pozostaje w fazie projektu, jednak produkcja ma ruszyć dzięki 180 000 euro zebranym w ramach crowdfundingu.
Cena:
ok. 4000 euro
Dostępność:
nieznana
Tesla Model S: Nowe sposoby ładowania
Silniki elektryczne mają w przyszłości rozwiązać problem zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Największą przeszkodą jest przy tym kwestia drogiego i trwającego bardzo długo oraz wymagającego odpowiedniej infrastruktury ładowania akumulatorów. Firma Tesla, jeden z pionierów rynku elektrycznych aut, zaprezentowała jednak niedawno rozwiązanie pozwalające na wymianę pustych akumulatorów na naładowane w ciągu 90 s – miałoby to kosztować ok. 250 zł. Poza tym inżynierowie Tesli budują w USA stacje szybkiego ładowania (30 minut ładowania wystarcza na przejechanie 300 kilometrów samochodem tego producenta) oraz stacje zasilane energią słoneczną.
Cena:
od 71 000 euro
Dostępność:
już jest
Co powstanie z połączenia 500-konnego silnika benzynowego w układzie V8 z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 218 KM i zamknięcia tego wszystkiego w karoserii ważącej ok. półtorej tony? Oto Porsche 918 – potężna rakieta spalająca średnio 3 litry paliwa na 100 kilometrów. Podczas jazdy wyłącznie na prąd auto może rozpędzić się do 150 km/h, a energii zabraknie po 25 km. Silnik benzynowy załącza się automatycznie w razie potrzeby i błyskawicznie dostarcza brakującej mocy. 6,8-kilowatowy akumulator wymaga czterogodzinnego ładowania ze zwykłego domowego gniazdka.
Cena:
ok. 3 000 000 zł
Dostępność:
koniec 2013 r.
BMW i3: 300 kilometrów z prądnicą
Model i3 to pierwsze w pełni elektryczne auto ze stajni BMW. Osiem akumulatorów pod podłogą bagażnika zasila silnik o mocy 170 KM. Można wymieniać je osobno, a półgodzinne ładowanie na odpowiedniej stacji przywraca im 80 proc. mocy. W warunkach domowych trzeba jednak ładować je kilka dni. Również zasięg nie imponuje: jedno ładowanie pozwala przejechać tym miejskim autkiem 130 kilometrów. Z tego względu producent oferuje jako opcję mały silnik benzynowy pełniący rolę prądnicy i zwiększający zasięg do 300 km, jednak kosztem pogorszenia osiągów. BMW obejmuje akumulatory gwarancją z limitem przebiegu 100 000 km.
Cena:
ok. 150 000 zł
Dostępność
: już jest
Zespolone reflektory w Audi A8: automatyczne gaszenie świateł
Inżynierowie Audi zaprojektowali inteligentne reflektory rozpoznające auta nadjeżdżające z przeciwka i wyłączające długie światła, zapobiegając oślepianiu kierowców. Wygaszana jest przy tym tylko część strumienia światła – własny pas ruchu pozostaje oświetlony. To możliwe, gdyż reflektory składają się z pięciu zespołów diod LED. Komputer pojazdu steruje tymi zespołami indywidualnie, zapewniając również doświetlanie zakrętów bez konieczności obracania reflektorów. Kiedy kamera nie widzi zbliżających się pojazdów, światła drogowe uruchamiają się automatycznie i świecą na odległość nawet 300 metrów.
Cena:
nieznana
Dostępność
: 2014 r.
Mercedes klasy S: samochody porozmawiają przez smartfony
Mercedes, jako pierwszy producent samochodów, wyposaży swoje modele w system Car-to-X, zaczynając od nowej klasy S. System ten umożliwia samochodom wzajemne informowanie się o korkach czy wypadkach i przekazywanie kierowcom stosownych powiadomień. Centralnym elementem systemu jest smartfon kierowcy, podłączany do komputera pokładowego samochodu, zapewniający łączność internetową i agregujący wszystkie komunikaty w jednym appie. Ilość przesyłanych danych nie powinna przy tym przekroczyć 2 MB miesięcznie. Niestety, na razie system
współpracuje tylko ze smartfonami Apple’a.
Cena:
ok. 3000 zł (doposażenie samochodu)
Dostępność
: już jest
eCall: przycisk wezwie pomoc
Unia Europejska chce uratować 2500 osób rocznie, zmuszając producentów aut do montowania we wszystkich nowych samochodach systemu automatycznej łączności alarmowej eCall. Aktywuje się on, kiedy pojazd uczestniczy w poważnym wypadku, i automatycznie wywołuje numer 112, informując o położeniu (w przypadku autostrad również o kierunku jazdy) i nawiązując połączenie telefoniczne z operatorem. System można uruchomić również ręcznie, wciskając przycisk. W eCall jest obecnie wyposażone 0,7 proc. wszystkich aut. Upowszechnienie systemu ma zapewnić ofiarom wypadków szybszą pomoc i zwiększyć szanse przeżycia.
Cena:
ok. 100 zł
Dostępność
: 2015 r. (obowiązkowy w nowych autach)
Mazda 3: jeszcze więcej wyświetlaczy
W nowym modelu 3 projektanci Mazdy stawiają na elektroniczne wyświetlacze. Jedynym klasycznym wskaźnikiem na desce rozdzielczej za kierownicą pozostanie obrotomierz. Inne ważne informacje, np. o szybkości, pojawią się na wysuwanym panelu z pleksiglasu bezpośrednio przed przednią szybą, pełniącym funkcję ekranu HUD. Mniej ważne komunikaty będą wyświetlane na monochromatycznych panelach LCD po obu stronach obrotomierza. Pośrodku kokpitu znajdzie się 7-calowy panel dotykowy do sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym, a więc radiem, klimatyzacją i nawigacją.
Cena
: od 70 000 zł
Dostępność
: już jest