Redaktorzy zachwalają otwarty świat w grze. Jest on pełen życia, a zmiany pogody wpływają na zachowanie ludzi i zwierząt. Przykładowo gdy pada deszcz chowają się pod dachami, a zimą szukają źródeł ciepła. Pora dnia także będzie miała wpływ na występowanie danego gatunku potworów. Twórcy pomyśleli nawet o realistycznej ekonomii. Jeśli zechcemy kupić ryby na straganie, który położony jest daleko od morza, ich cena będzie znacznie wyższa od tej z targu położonego tuż przy plaży. A jeśli ryby akurat się skończą, rybak zamknie kramik i wypłynie w morze po nowy towar.
Walka uległa usprawnieniu. Geralt porusza się szybciej (96 nowych sekwencji ruchowych), a używanie znaków czy zamiana broni odbywa się w locie, bez konieczności wchodzenia do interfejsu. Zmianie uległ także system używania mikstur, który w drugiej części gry nie funkcjonował najlepiej. Teraz Geralt może wypić je przed walką, a ich efekt zacznie działać dopiero w momencie, gdy sami o tym zdecydujemy – nie jak było wcześniej od razu po wypiciu. Dzięki temu będziemy mogli “dopakować” wiedźmina na zapas i wykorzystać dodatkowe bonusy dopiero wtedy, gdy faktycznie okaże się to niezbędne.
Podczas Steam Developers Days of 2014 Marcin Iwiński, współzałożyciel CD Projekt RED wyjaśnił, że do tej pory Wiedźmin nie ukazywał się na systemach linuksowych z uwagi na ich fragmentaryzację:
Studio widzi jednak nadzieję w systemie Steam OS przygotowywanym przez Valve i wyraża szczere chęci w przygotowaniu gier (pamiętajmy, że CDP RED pracuje też nad Cyberpunkiem 2077) właśnie na tę platformę.