Ministerstwo Finansów tłumaczy, że projekt ten w znacznym stopniu usprawni pracę urzędników. Obecnie bowiem, większość firm przesyła swoje deklaracje na papierze – ktoś potem musi przenosić je do systemu komputerowego.
Propozycje Ministerstwa Finansów można znaleźć w projekcie
“o zmianie ustawy o podatku dochodowym dla osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw”
z dnia 15 sycznia 2014.
Z uzasadnienia projektu dowiadujemy się, że celem zmiany jest wspieranie procesu informatyzacji naszego kraju i usprawnienie działań urzędników. Autorzy projektu sugerują również, że wdrożenie proponowanego przez nich rozwiązania może korzystnie wpłynąć na pozycję Polski w rankingu “Doing Business”, przygotowywanym co roku przez Bank Światowy.
Nigdzie w ustawie jednak nie wspomniano o dodatkowych kosztach związanych z wprowadzeniem e-podpisu do polskich firm. Koszt uzyskania podpisu elektronicznego dla jednego pracownika, z certyfikatem ważnym przez 2 lata oscyluje w granicach 500zł. Należy też liczyć się z tym, że pracownik razem ze swoim e-podpisem zachoruje, pójdzie na urlop, albo najzwyczajniej w świecie zapragnie sobie zmienić pracę.
Jak słusznie zauważa Dziennik Internautów, trudno mówić o spadku cen e-podpisu, wraz ze wzrostem jego popularności, skoro technologia zostanie wprowadzona obowiązkowo.