Twórcy nowej odsłony mBanku mieli ambicję stworzenia najnowocześniejszego banku online na świecie, który będzie wykorzystywał potencjał technologii. Żeby dać klientom zupełnie nową jakość, serwis powstał w oparciu o wnikliwą analizę ich zachowań w sieci.
“Budując nowy mBank, chcieliśmy rozszerzyć pojęcie bankowości elektronicznej znanej w dotychczasowym kształcie. Naszym celem było zaoferowanie użytkownikom przyjaznych i intuicyjnych usług, będących w zasięgu kilku kliknięć, wykraczających poza obsługę własnych rachunków. Mieliśmy bardzo precyzyjną wizję tego, jak nowoczesny bank może wyglądać. Myślę, że udało nam się zrealizować ten śmiały plan z sukcesem i będziemy wyznaczać kierunek rozwoju dla innych” — mówi Michał Panowicz, dyrektor banku ds. marketingu i rozwoju biznesu bankowości detalicznej w mBanku.
Założenia nowej platformy obejmowały nie tylko modernizację interfejsu, ale też wprowadzenie zupełnie nowego doświadczenia użytkownika, co było możliwe dzięki integracji wielu modułów.
“Decydując się na tak rewolucyjne zmiany i wdrożenie wielu innowacji, szukaliśmy rozwiązania technologicznego, które pozwoli nam na szybki development aplikacji, a jednocześnie da pewność, że cała ta złożona platforma będzie stabilnie działać” — dodaje Michał Panowicz z mBanku.
“Zaangażowaliśmy w ten projekt ogromne zasoby i nie mogliśmy sobie pozwolić na błąd”.
Spośród zaproponowanych przez dostawców rozwiązań mBank zdecydował się na wybór technologii Microsoft. Uzupełniające się wzajemnie rozwiązania
Windows Server, SQL Server, platforma.NET, narzędzia C# i Silverlight
pozwoliły stworzyć spójną platformę, obejmującą m.in.
20 serwerów fizycznych pracujących pod Windows Server 2012 oraz aż 60 rdzeni SQL Server
. Istotną przewagą tej platformy był całkowity koszt jej użytkowania, który dzięki efektowi synergii poszczególnych elementów był zdecydowanie niższy niż rozwiązań konkurencyjnych, bez straty na wydajności i stabilności.
“Przewaga rozwiązania opartego na technologię Microsoft była bardzo widoczna. Zarówno od strony inwestycyjnej, jak i utrzymaniowej, stosunek ceny do jakości i możliwości był najbardziej korzystny” — wyjaśnia Michał Panowicz. ”
Co więcej, rozwiązanie Microsoft pozwoliło wykorzystać dotychczasowe doświadczenia naszego zespołu. Dodatkowe koszty szkoleń i transferu wiedzy były minimalne, podczas gdy w przypadku pozostałych ofert musielibyśmy uwzględniać koszty i czas potrzebne na konieczne szkolenia pracowników”.
Gruntownej przebudowie poddano niemal wszystkie elementy serwisu. Dla przykładu, w samej dziedzinie zarządzania rachunkami zastosowano 10 innowacji, które na jednym ekranie pozwalają zrozumieć nie tylko historię salda, ale również poznać jego prognozę, otrzymać kredyt w 30 sekund lub ofertę korzystnej lokaty. Dodatkowe moduły, przygotowane w oparciu o technologię Microsoft, obejmują również m.in. wideorozmowy, mądrą wyszukiwarkę, przelewy przez SMS i Facebook, a także pierwszy w Europie program rabatowy mOkazje, dzięki któremu klienci na zakupach mogą zarabiać.
Wśród klientów mBanku, mających dostęp do poprzedniej i nowej wersji bankowości elektronicznej, ponad 70 proc. loguje się na nową platformę, a w ciągu ostatnich sześciu miesięcy udział nowego serwisu w logowaniach użytkowników wzrósł aż o 50 proc. Zdaniem dyrektora mBanku jest to satysfakcjonujący wynik, biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość klientów wciąż ma dostęp do dwóch wersji bankowości elektronicznej.
Kolejnym elementem projektu nowego mBanku jest uruchomiona 19 lutego br. bankowość mobilna. Aplikacja – podobnie jak nowa platforma elektroniczna – została zbudowana od podstaw i może poszczycić się mianem “made in Poland”. Projekt w pełni wykorzystuje możliwości telefonów i systemów mobilnych. Użytkownicy Windows Phone mogą bezpłatnie pobrać aplikację mobilną, która umożliwia korzystanie i obsługę rachunków oraz operacji finansowych. Po kilku dniach od premiery aplikacja na Windows Phone stała się drugą – po Facebooku – najczęściej pobieraną aplikacją na ten system. Mobilna aplikacja mBanku dla systemu Windows Phone 8 powstała we współpracy z działem Nowych Technologii (Developers & Platforms Group) z polskiego oddziału Microsoft.
Platforma nowego mBanku jest stopniowo udostępniana kolejnym klientom w Polsce, Czechach i na Słowacji. Docelowo będzie obsługiwać ponad 4 mln użytkowników, w tym klientów dawnego MultiBanku.