Aby zacząć promować swoją firmę w Internecie, należy wiedzieć, jakie metody są dozwolone, a jakich trzeba się wystrzegać. Przydatna również będzie wiedza, z jakich narzędzi można korzystać. Efekty pracy nie są przeważnie widoczne od razu, jednak w dłuższej perspektywie przełożą się na wyższą pozycję strony w wyszukiwarce oraz większą liczbę potencjalnych klientów.
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie nie jest czynnością jednorazową, ale procesem trwającym wiele miesięcy. Czasy, kiedy można było wykonać odpowiednie operacje i zapomnieć o serwisie, minęły bezpowrotnie. Osoba, która poświęci na działania dotyczące pozycjonowania godzinę dziennie, może dużo osiągnąć. Jeżeli będzie potrafiła uczyć się na błędach, analizować wyniki swoich działań i, co najważniejsze, wyjść poza schemat – nauczy się skutecznie pozycjonować strony. Pracę należy zacząć od określenia słów kluczowych, dla których chcemy pozycjonować naszą stronę. Ogólne i popularne frazy wcale nie muszą być opłacalne. W przypadku gdy chcemy np. wypromować stronę internetową zajmującą się nowościami z branży komputerowej, inwestowanie czasu i pieniędzy w promocję kilku ogólnych fraz (np. komputer, komputery) sprawi, że nawet jeżeli klient zostanie przekierowany do portalu, to szybko go opuści.
Długi czy krótki ogon
Choć jest ono przeznaczone głównie do planowania płatnych kampanii w wyszukiwarce Google, to przy okazji podsuwa wiele ciekawych fraz, podając liczbę wyszukiwań w skali miesiąca. Frazy szczegółowe lub inaczej long tail mają tę przewagę nad ogólnymi, że wpisujące je osoby szukają konkretnej rzeczy. Jeżeli nasza strona im je zaoferuje, to prawdopodobnie skorzystają z oferty. Dodatkowo konkurowanie o wysoką pozycję kilku fraz ogólnych w wynikach wyszukiwania jest trudne. O wiele łatwiej i szybciej przychodzi wypozycjonowanie kilkudziesięciu fraz szczegółowych. Kolejnym przydatnym programem jest Google Analytics. Uruchomienie śledzenia naszej witryny umożliwi analizę tego, ile osób odwiedziło ją w danym okresie, skąd do nas trafiły i jakie słowa wpisywały w wyszukiwarce. Przy odrobinie wprawy i umiejętnej analizie danych można z tych informacji wysnuć bardzo ciekawe wnioski.
Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie
Podobnie jak w biznesie, również w wyszukiwarkach jednoznaczne określenie, czym zajmuje się strona, pomaga w odpowiedniej promocji. Gdy już mamy wybrane frazy, które chcemy pozycjonować, należy sprawdzić, czy pojawiają się one na naszej stronie. Jest to niezbędny proces, będący elementem optymalizacji. Ponadto frazy, na których nam zależy, powinny znajdować się nie tylko na stronie głównej serwisu, ale też w poszczególnych zakładkach. Jeżeli chcemy pozycjonować stronę o tematyce komputerowej, ale będziemy rzadko używać tego typu fraz, wówczas roboty wyszukiwarki nie będą wiedziały, jaka jest tematyka serwisu.
Jeśli optymalizacja została wykonana prawidłowo, należy zatroszczyć się o linki prowadzące do strony. Jedną z ważniejszych zasad jest tematyczność serwisów, które do nas odsyłają. Jeżeli prowadzimy biznes w branży komputerowej, to link z forum motoryzacyjnego niewiele nam da. Duża liczba przypadkowych linków może sprawić, że Google uzna to za nienaturalne linkowanie i nałoży filtr na naszą stronę. To oznacza, że po wpisaniu przez internautę danej frazy w wyszukiwarkę nasza strona nie będzie w ogóle wyświetlana.
Google nie lubi spamu, dlatego od kilku lat wprowadza zmiany w algorytmie, które mają ograniczyć liczbę stron niewnoszących niczego do zasobów Internetu. Jeżeli w serwisie znajdują się same linki, a nie ciekawa dla internauty treść, to można się spodziewać, że prędzej czy później strona taka zniknie. Z tego też powodu nie warto pozyskiwać linków ze stron tworzonych z myślą o robotach. W momencie gdy dodajemy link do treści, możemy również wpisać anchor text, czyli tytuł, jaki będzie widoczny dla użytkownika. Tytuł linku powinien być powiązany ze słowami kluczowymi, które pozycjonujemy. Należy się jednak wystrzegać wpisywania wszędzie jednej frazy, gdyż wygląda to nienaturalnie. Można używać synonimów albo odmieniać słowa w dowolny sposób. Warto też czasami wpisać “zobacz”, “kliknij tu” albo adres domeny lub nazwę firmy. Im bardziej będziemy różnicować tytuły linków oraz ich pochodzenie, tym bardziej będzie to wyglądało na linkowanie naturalne i bezinteresowne, czyli takie, na jakim zależy Google’owi.
Link linkowi nierówny
Obecnie najpopularniejszymi miejscami do zdobywania linków są fora internetowe, serwisy dziennikarstwa obywatelskiego, blogi oraz SEO katalogi. Niestety, należy się liczyć z tym, że te popularne metody są wykorzystywane przez wszystkich. Jeżeli dysponujemy czasem, możemy sami stworzyć zaplecze tematyczne, skąd będziemy linkować do swojej strony – jako takie zaplecze mogą służyć np. blogi tematyczne. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że gdy znamy branżę, łatwiej jest nam napisać ciekawy artykuł na dany temat. W sytuacji gdy prowadzimy kilkanaście lub kilkadziesiąt blogów, możemy stworzyć ciekawą sieć, dzięki której będziemy w stanie pozycjonować szczegółowe frazy. A gdy nasze artykuły będą ciekawe i pomocne, internauci sami je znajdą. Naturalnie zwiększy to stopień wiarygodności naszego zaplecza w oczach Google’a, a przy okazji część czytających prawdopodobnie skorzysta z linku i przejdzie bezpośrednio na naszą stronę. Własne zaplecze jest bardzo wygodne również dlatego, że mamy kontrolę nad treścią oraz nie musimy się z nikim dzielić swoimi artykułami.
Najbardziej bezpieczną i w perspektywie czasu najbardziej korzystną strategią zdobywania linków jest dywersyfikacja. Linki przychodzące powinny być urozmaicone. Jeżeli większość z nich będzie pochodzić tylko z kilku adresów, wówczas szybko przekonamy się, na czym polega zastosowanie filtra w wyszukiwarce. Należy pamiętać o korzystaniu ze wszystkich dostępnych źródeł. Jeżeli mamy konto w mediach społecznościowych, możemy się tam pochwalić nową stroną. By znaleźć inne źródła linków, niezbędna jest pomysłowość. Im większą wykażemy się kreatywnością w poszukiwaniu, tym większe prawdopodobieństwo, że konkurencja jeszcze na to nie wpadła. Oznacza to, że źródło linków nie jest eksploatowane na masową skalę. Daje to przewagę nad konkurencją, gdyż linki takie będą miały większą siłę przebicia. Nowy sposób linkowania zawsze jest również niespodzianką dla Google’a. Przeważnie mija wiele czasu, zanim trafi on na listę działań niedozwolonych. Należy również pamiętać, że tworzenie odnośników do pozycjonowanej strony ze wszystkich źródeł jest ryzykowne i wygląda nienaturalnie. Im więcej połączeń między poszczególnymi elementami wykonamy, tym lepiej. W końcu jeżeli strona, z której linkujemy, będzie lepiej wypozycjonowana, to i link do głównego serwisu zyska na mocy.
Content is King
ruch na stronie. Im więcej ludzi będzie odwiedzało stronę, tym lepiej będzie się ona pozycjonowała w sposób naturalny. Dlatego warto tworzyć wartościowe strony “zapleczowe” przyciągające odwiedzających – jest to forma inwestycji długoterminowej.
Aby zacząć zajmować się pozycjonowaniem, trzeba najpierw zdobyć odpowiedni zasób wiedzy. Stosowanie schematów oraz trzymanie się jednej metody nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Warto śledzić fora poświęcone pozycjonowaniu i optymalizacji, gdyż wymieniają się tam doświadczeniami specjaliści z branży. Obowiązkowym adresem jest forum Google’a dla webmasterów.
Warto też śledzić blogi zawodowych pozycjonerów. Można tam znaleźć dokładnie opisane metody pozycjonowania poparte analizą konkretnych przypadków. Bezpieczną formą nauki SEO jest stworzenie powiązanej tematycznie z głównym serwisem niekomercyjnej strony, którą będziemy pozycjonować. Sprawdzone metody bez obaw zastosujemy również na stronie docelowej. Zdobywanie wiedzy na ten temat jest pożądane również wtedy, gdy z jakichś powodów nie możemy samodzielnie zająć się promocją w Internecie. Profesjonalne agencje oferujące usługi SEO mają różne strategie działania. Właścicielowi strony, który zna temat, łatwiej nawiązać kontakt z profesjonalistami z branży.