Już 27 kwietnia odbędzie się wielkie święto dla kościoła katolickiego. Tego dnia papież Franciszek przeprowadzi kanonizację swoich dwóch wielkich poprzedników: Jana XXIII i Jana Pawła II. To będzie też wielki dzień dla Sony, partnera technicznego watykańskiej telewizji CTV ( Centro Televisivo Vaticano). Do realizacji transmisji z tego wydarzenia zaprzęgnie bowiem najnowsze technologie realizacji transmisji telewizyjnych, które nigdy do tej pory nie były wykorzystane do przekazu na żywo na taką skalę.
Wydarzenie, które będzie miało miejsce na Placu św. Piotra w Watykanie, będzie filmowane i transmitowane w rozdzielczościach 1080p, 4K oraz w stereoskopowym 3D. To oznacza olbrzymie wyzwanie, zarówno ze strony możliwości sprzętowych, jak i realizacji. Obróbka i przekaz tak dużej ilości danych już sama w sobie jest niemałym problemem, a do tego dochodzi jeszcze konieczność dostosowywania sygnałów wynikowych do odbiorcy końcowego: materiały nagrywane w rozdzielczości 1080p muszą być upscale’owane do rozdzielczości 4K i na odwrót, a do tego dochodzi jeszcze konieczność symulowania ujęć 3D w przypadku jednoobiektywowych kamer. Ekipa telewizyjna, znajdująca się na miejscu w specjalnie przygotowanym na tę okazję wozie transmisyjnym, będzie miała pełne ręce roboty, w której pomogą im serwery produkcyjne PWS-4400 oraz oprogramowanie Media Gateway
Sony jednak nie będzie w tym wszystkim osamotniony. W produkcji materiału wynikowego 3D wesprą go Sky Italia i Telegenic, a w przekazywaniu transmisji pomogą mu Sky Italia, Sky Deutschland oraz BSkyB. W efekcie na Placu św. Piotra pojawi się 15 kamer Full HD, które będą najważniejszą częścią infrastruktury. Niewiele stacji telewizyjnych jest bowiem w stanie emitować sygnał 4K do odbiorców końcowych. Materiał z tych kamer trafi do setek nadawców, a sama transmisja, według prognoz, zgromadzi przed ekranami około 200 milionów osób na całym świecie.
Dodatkowo, na placu pojawi się sześć stereoskopowych kamer 3D. Oprócz nich, w ramach uzupełnienia, pojawią się trzy kamery HDCam, z których sygnał będzie konwertowany na 3D “w locie”, za pomocą dedykowanych algorytmów. Materiał 3D będzie prezentowany głównie w kinach, zarówno na żywo, jak i po fakcie, dla tych, którzy nie zdołali zdobyć biletów na czas.
Prawdziwym wyzwaniem ma być jednak transmisja Ultra HD, a więc wyżej wspomniane 4K. Sześć kamer Sony F55 będzie przekazywało rejestrowany obraz do wozu transmisyjnego. Ten sygnał następnie będzie transmitowany do satelitów Globecastu i przekazany partnerom, którzy są zainteresowani obrazem w tak wysokiej jakości i wymagającym tak dużej przepustowości łącz. Owe kamery były już wykorzystane do kręcenia serialu “Czarna Lista”, będą też wykorzystane do transmisji tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Kamery te, podczas uroczystości kanonizacji, będą wykorzystywały obiektywy firm Canon i Fujinon. Z przyczyn technicznych, będą one statyczne i nie będą mogły zmieniać kadru czy się poruszać.
Materiał w rozdzielczości 4K nie trafi jednak w zbyt wiele miejsc: większość światowych telewizji nie ma jeszcze gotowej na to infrastruktury. Watykańska telewizja nalegała jednak na jak najwyższą jakość z uwagi na chęć zarchiwizowania tego wydarzenia. Będzie to wykonane za pomocą formatu XAVC.
To jest pierwszy z testów, które Sony chce przeprowadzić w ramach wydarzeń transmitowanych na żywo. Sony chce zoptymalizować produkcję materiałów 4K tak, jak tylko to możliwe. Skala tego wydarzenia jest dla nas istotna, ponieważ integracja tak wielu technologii i transmisja w tak wielu formatach do tak wielu odbiorców jest bezprecedensowa. Mam nadzieję, że wiele się nauczymy z tego doświadczenia — jak zdradził nam David Bush, szef marketingu Sony Europe.
27 kwietnia przekonamy się, czy eksperyment się powiódł. Zdjęcie Detail of the Palace of the Vatican, “The Dome” with beautifull sky pochodzi z serwisu Shutterstock