Już ponad 1,5 miliarda ludzi na świecie ma konto w sieci społecznościowej. Nie dziwi zatem, że aż 72% firm również korzysta z jakiegoś narzędzia społecznościowego. Ale wszystko jest dopiero przed nami. Według danych, pokolenie wyżu demograficznego lat 80.-90. ubiegłego wieku, tzw. generacja Y, będzie stanowić 75% pracowników w Stanach Zjednoczonych. Pokolenie Milenium, jak inaczej się o nim mówi, jest głęboko osadzone w nowych technologiach i coraz rzadziej korzysta już z emaili, które uważa za archaiczną zbyt wolną formę komunikacji, zamiast tego preferuje komunikację poprzez media społecznościowe. Zestawiając tę zmianę sposobu komunikacji, z faktem, że już 20% konsumentów online, oczekuje odpowiedzi na zadane pytania w czasie krótszym niż godzina, w galaktyce Internetu pojawia się miejsce na sieć społecznościową dla biznesu, czyli enterprise social.
Ta sieć to nie tylko wymóg podyktowany przez młodą generację pracowników, ale także jakościowa zamiana w komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Zamiast emaili krążących pomiędzy różnymi działami firmy, klientami i partnerami, które z każdą odpowiedzią obrastają w treść, sieć społecznościowa pozwala zbudować połączone, zdecentralizowane przedsiębiorstwo.
Dlaczego Yammer a nie inny serwis?
W odpowiedzi na te trendy powstał w 2008 roku Yammer, który od dwóch lat jest własnością Microsoftu. Jest to portal społecznościowy dedykowany dla firm, bazujący na modelu freemium. Każda firma może zacząć go używać bezpłatnie, a kiedy pojawi się potrzeba sięgnięcia po bardziej rozbudowane funkcje przejść na wersję płatną. Już w wersji darmowej Yammer, poza wersją przeglądarkową, jest dostępny w formie aplikacji na urządzenia mobilne oraz jako aplikacja dla Windows i OS X.
Każdy, kto chociaż chwile spędził na Facbooku bez problemu odnajdzie się w Yammerze. Jego sercem jest “ściana”, na której pokazują się informacje od użytkowników serwisu. Pierwszą różnicą jest to, że nie każdy może dołączyć do utworzonej społeczności. Przykładowo dostęp do konta Yammera dla CHIP-a, mogą mieć tylko osoby z adresami email pochodzącymi z domeny @chip.pl. Oznacza to większe bezpieczeństwo tak utworzonej grupy, niż grupy zamkniętej zbudowana np. w Facbooku.
Każdy użytkownik może utworzyć grupę, jak i też dołączyć do już istniejącej grupy. Co więcej możliwe jest stworzenie otwartej lub zamkniętej sieci zewnętrznej, do której firma bądź jej dział mogą zapraszać swoich partnerów, klientów itp. Scenariusze wykorzystania grup zależą właściwie od potrzeb i wyobraźni tworzących je osób. Mogą to przecież być zamknięta grupy związane z danym działem w przedsiębiorstwie, aktualnym projektem czy też może to być kółko zainteresowań np. CHIP-bieganie albo CHIP-muzykujemy po godzinach.
Wszystkie wpisy mogą być tagowane i wyszukiwane według różnorodnych kryteriów, np. po największe liczbie polubień czy też typie wpisu. W przeciwieństwie do dodawania na ścianę tylko wpisów, zdjęć, filmów, wydarzeń, Yammer idzie o krok dalej i pozwala na publikowanie bardzo przydatnych podczas pracy nad jakimś projektem prostych ankiet oraz dodawanie pochwał, co może być dobrym narzędziem motywującym pracowników.
Zupełnie nową jakością jest możliwość dodawania dokumentów PDF, DOC, XLS i innych z możliwością ich natychmiastowego podglądu w Yammerze. Dzięki tym funkcjom pracownicy otrzymują narzędzie, które pozwala grupie ludzi w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym pracować nad jakimś zagadnieniem, unikając korzystania z rozproszonych w skrzynce maili.
Za co płacimy
Skoro jest tak dobrze to czy jest sens sięgania po płatną wersję Yammera? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej. Powodem jest bezpieczeństwo. Tylko Yammer Enterpise oferuje pełny panel administratora, co oznacza diametralną zmianę w kwestii o tym kto jest właścicielem publikowanych w serwisie treści. W wersji freemium o losie konta decyduje jego właściciel, w wersji płatnej administrator. Zatem w momencie np. gdy pracownik postanowi rozstać się firmą tylko w przypadku płatnego dostępu możliwe będzie pełne dezaktywowanie jego konta.
Poza tym budując sieć zewnętrzną możemy jej zagwarantować większe bezpieczeństwo. Również płatny Yammer to także możliwość integracji z własnymi aplikacjami, jaki webowymi programami Microsoftu: Office 365 i SharePoint.