Tetris to dzieło Aleksieja Pażytnowa, rosyjskiego pracownika moskiewskiej politechniki. Gra powstała na rosyjskim komputerze Elektronika 60. Urządzenie to nie potrafiło renderować grafiki, więc Pażytnow zaprojektował swoje klocki wykorzystując tylko elementy tekstowe. Gra, ku bezgranicznemu zdumieniu programisty, od razu zdobyła gigantyczną popularność i doczekała się dziesiątek klonów i przeróbek.
Pażytnowowi bardzo zależało, by móc swoją grę udostępnić całego światu. Bał się jednak gniewu ze strony radzieckich władz, nadal zaangażowanych w Zimną Wojnę. Pażytnow przekazał więc prawa do gry radzieckiemu rządowi. Pierwszą zachodnią firmą, która uzyskała prawa do Tetrisa, był amerykański Spectrum HoloByte. Tetris stał się więc pierwszą eksportową grą wideo Związku Radzieckiego.
Za jej globalny sukces odpowiada jednak Henk Rogers, który po raz pierwszy miał kontakt z grą na targach CES 1988. Szybko się od niej uzależnił, po czym czym prędzej poleciał do Moskwy, by starać się o prawa do jej międzynarodowej sprzedaży. Powiodło mu się, co zaowocowało dalszą współpracą Rogersa z Nintendo, który uzyskał prawa na wyłączność do gry.
Tetris został dołączony w 1989 roku do GameBoy’a i szybko stał się jedną z najpopularniejszych gier w historii. Tetris istnieje w wersji dla praktycznie każdego systemu operacyjnego na świecie, sama jego wersja na telefony komórkowe sprzedała się w ilości stu milionów egzemplarzy.
Od 1996 roku założona przez Rogersa firma The Tetris Company jest jedynym licencjobiorcą gry Pażytnowa (który, tak przy okazji, serdecznie się zaprzyjaźnił z Rogersem).