Czy czytelnicy przyzwyczaili się już do książek w wersji audio i kupują je równie chętnie jak e-booki? Virtualo sprawdziło to w ramach akcji “Bitwa e-book vs audiobook” przeprowadzonej w dn. 16-22 września 2014 r. Wynika z niej jednoznacznie, że to przede wszystkim e-booki podbiły serca czytelników.
Wolimy e-czytać czy e-słuchać?
W przeprowadzonej przez Virtualo akcji wzięły udział wydawnictwa: Czarna Owca ze skandynawskim hitem “Księżniczka z lodu” Camilli Lackberg, Wielka Litera z książką “Między wariatami” Marcina Mellera, Dom Wydawniczy PWN z bestsellerem “Siła nawyku” Duhigga Charlesa, Sonia Draga z tytułami “Lisia dolina” topowej autorki Charlotte Link oraz “Królewski spisek” Steve’a Berry’ego, Wydawnictwo Czarne z książką “Niedziela, która zdarzyła się w środę” Mariusza Szczygła oraz Wydawnictwo Literackie z książkami “Dziewczynka w czerwonym płaszczyku” Romy Ligockiej i “Inne pieśni” Jacka Dukaja. Czytelnicy mieli więc do wyboru najgłośniejsze tytuły z różnych kategorii: od fantastyki, przez literaturę faktu po kryminały. Bardzo często ceny poszczególnych formatów różnią się między sobą o kilka złotych np. średnia cena audiobooka w księgarni Virtualo dla jednej z najpopularniejszych kategorii (fantastyka) wynosi 27,83 zł, natomiast cena e-booka 25,62 zł. Na potrzeby akcji na jeden dzień zrównano ceny wybranych e-booków i audiobooków, tak aby czytelnik podczas wyboru książki kierował się wyłącznie preferencjami dotyczącymi sposobu czytania/słuchania, a nie ceną. Jaki rezultat otrzymaliśmy? W wirtualnej bitwie zdecydowanie wygrały e-booki. Aż 75% procent Klientów zdecydowało się w czasie trwania akcji na zakup e-booka, w porównaniu do 25% czytelników, czy raczej słuchaczy, którzy wybrali audiobooki.
Jesteśmy wzrokowcami i dlatego e-czytamy
Akcja na Virtualo.pl wspierana była poprzez aplikację na Facebooku, w ramach której użytkownicy portalu społecznościowego mogli oddać głos na preferowany rodzaj książki, czyli na e-booka lub audiobooka. Tutaj też zdecydowanie wygrały e-booki, na które głos oddało 73% respondentów, w porównaniu do 27% głosów oddanych na audiobooki. Uczestnicy akcji podkreślali przede wszystkim, że są “wzrokowcami”, a nie “słuchowcami” i łatwiej im się skupić na tekście, który sami czytają niż na tym czytanym przez kogoś innego. Według ankietowanych e-booki bardziej pobudzają wyobraźnię, a także, co było istotne dla wielu respondentów, łatwiej jest wrócić do wybranych fragmentów książki i ponownie je przeczytać. Wśród zalet audiobooków wymieniana była m.in. możliwość słuchania ich w każdym miejscu i o każdym czasie, nawet gdy ręce ma się zajęte np. prowadzeniem samochodu – śmiało można się zatopić w ulubionej lekturze.
Wyniki akcji jednoznacznie pokazują, że wolimy książkę e-czytać niż słuchać. Nawet po zrównaniu cen na te same tytuły, Klienci chętniej wybierali e-booka niż audiobooka. Co ważne, e-book jako zapis tekstowy o wiele bardziej przypomina książkę drukowaną niż audiobook – również to jest jednym z powodów, dla których e-booki cieszą się większą popularnością. Wraz ze zwiększaniem się dostępności urządzeń (czytników, tabletów, smartfonów, odtwarzaczy mp3) umożliwiających odczytywanie książek w wersji elektronicznej, popularność zarówno e-booków jak i audiobooków będzie cały czas rosła. Jednak pod względem zapisu – to e-book niezmiennie będzie bliższy tradycyjnej wersji drukowanej – i zapewne w związku z tym będzie cieszył się niezmiennie większym zainteresowaniem wśród e-czytelników.