The Walking Dead 2: No Going Back – recenzja gry

The Walking Dead 2: No Going Back – recenzja gry

Na pierwszy rzut oka te dwa sezony nie różnią się od siebie. Tu i tu mamy niekończący się motyw drogi, walki o przetrwanie i grono bohaterów o skrajnych charakterach, które wywołuje mniejszy lub większy wpływ na naszą postać. Pamiętam w jakim szoku byłam gdy zetknęłam się z pierwszym sezonem tej gry. To był fenomen na miarę serialowej “Gry o Tron”, gdzie lubiani przez wszystkich bohaterowie giną w nieoczekiwany sposób. Te nagłe śmierci, zaskakujące zwroty akcji stały się dla mnie wizytówką serii. Drugi sezon także podkreśla wartość ludzkiego życia, jego kruchość i konsekwencje własnych wyborów, ale nie wywiera to już na nas takiego wrażenia, jak za pierwszym razem. Drugi sezon bowiem skupia się na nieco innych rzeczach.

Przede wszystkim za sprawą zmiany głównego bohatera, z dorosłego i silnego mężczyzny, na nastoletnią dziewczynkę postrzegamy świat z nieco innej perspektywy. Widzimy jak poprzednie wydarzenia wpłynęły na jej psychikę. Telltale nie raz szokowało nas w pierwszym sezonie – kanibale, dziecko zamienione w zombie, konieczność uśmiercenia zarażonych przyjaciół. Tu zaś ewidentnie brakuje takich przerażających zwrotów akcji. Zamiast nich wyeksponowano ludzkie szaleństwo. Żywe trupy zeszły na dalszy plan, a nawet gdy pojawiały się na ekranie nie wzbudzały już takiego strachu. Większy niepokój powodowały zmiany nastrojów postaci pobocznych, które często prowadziły do tragicznych sytuacji. Clem często pozostawała bezsilna w obliczu kłótni dorosłych, co powinno też uświadomić każdemu rodzicowi, jak musi czuć się dziecko będące świadkiem sprzeczki najbardziej kochających je osób.

Sposób prowadzenia rozgrywki także uległ zmianie. Wyeliminowano zupełnie elementy szukania i używania przedmiotów, zmniejszono liczbę sekwencji QTE, a rozwinięto znacznie dialogi. Wyborów jest cała masa, ale ich znaczenie jest raczej marginalne (ciekawych odsyłam do Wiki The Walking Dead). Nie zobaczycie pewnych interakcji, nie usłyszycie niektórych dialogów, ale fabuła gry praktycznie się od nich nie zmieni. Muszę jednak pochwalić Telltale za konstrukcję samego finału. W porównaniu do pierwszego sezonu, tutaj nie jest aż tak liniowo. Tak naprawdę możemy zobaczyć aż 5 różnych zakończeń. Czy są one satysfakcjonujące? Żadne nie jest aż tak wyraziste jak śmierć Lee z pierwszego sezonu, ale to, które wybrałam okazało się najbardziej wzruszające. Łzy kapały mi na ostatnim epizodzie aż dwukrotnie, ale poczułam satysfakcję z dokonanego wyboru. W pierwszym sezonie czułam przede wszystkim bezsilność, tu jednak wolną wolę. Zdecydowanie to wyszło grze na plus.

Trudno powiedzieć, czy historia Clem jest już zakończona. Wydaje mi się, że otwierając przed graczami tyle ścieżek Telltale nie podejmie się już próby reaktywowania tej historii. Być może nie raz zawitamy jeszcze do tego uniwersum, ale z zupełnie innymi bohaterami. Nie wszystkie odcinki tego sezonu wyryły mi się w pamięci, ale napięcie obecne przez cały ostatni epizod pozwoliło mi zrozumieć, jak bardzo jestem w stanie przejąć się losem wirtualnych postaci. Zwracając baczniejszą uwagę na każde wypowiedziane słowo zobaczyłam też jak fajnie Telltale mruga okiem do widza, zdradzając za w czasu pewne szczegóły. Z pewnością jest to tytuł, w który warto zagrać jeśli ceni się ciekawe historie, ale maniacy przygodówek mogą być zawiedzeni brakiem typowych elementów mechaniki. Ja każdy odcinek przechodziłam wspólnie z przyjacielem, komentowaliśmy na żywo nasze wybory, zastanawialiśmy się nad konsekwencjami, mieliśmy okazję przedyskutować sprawy, o których na co dzień się zupełnie nie myśli. Którego z przyjaciół poświęcilibyście, by przeżył ktoś inny? Czy pomoglibyście obcemu człowiekowi ryzykując życiem członków własnej grupy? Czy pozwolicie odejść komuś na kim Wam zależy?

Ocena całości: 85/100

Plusy:

+ Duża liczba wyborów i dylematów moralnych

+ 5 możliwych zakończeń

+ Oprawa audio-wizualna

Minusy:

– Nierówne pod względem jakości i emocji epizody (najlepszy początek i koniec)

– Wybory z gry nie mają większego znaczenia (za wyjątkiem ostatniej sekwencji)

Tytuł:

The Walking Dead: No Going Back (sezon 2)

Producent:

Telltale Games

Wydawca:

Telltale Games

Platforma:

PC, Xbox 360, PS3

Data premiery:

27 sierpień Język: angielski

Cena: 19 zł

(jeden odcinek), 79 zł (komplet 5 odcinków)

PEGI:

18