Firma AMD na konferencji “Future of Compute” przedstawiła plany związane z przygotowywanymi na 2015 rok mobilnymi procesorami APU: wydajnymi układami SoC (system-on-a-chip) o kodowej nazwie “Carrizo” oraz układami SoC klasy mainstream “Carrizo-L”. Dzięki bliskiej współpracy z partnerami odpowiedzialnymi za sprzęt i oprogramowanie te nowe procesory APU będą kompletnymi rozwiązaniami do gier, pracy, aplikacji i obsługi rozdzielczości Ultra HD 4K. Dzięki obsłudze technologii Microsoft DirectX 12, OpenCL 2.0, Mantle API, AMD FreeSync oraz nadchodzącego systemu operacyjnego Windows 10 te nowe modele mobilnych procesorów APU mają szansę zapewnić możliwości, jakich konsumenci oczekują.
Flagowy procesor “Carrizo” będzie łączył nowy rdzeń x86 o kodowej nazwie “Excavator” z następnej generacji kartą graficzną AMD Radeon w pierwszym na świecie układzie SoC zgodnym ze specyfikacją HSA 1.0 (Architektury Systemów Heterogenicznych). Z kolei przeznaczony dla konfiguracji klasy mainstream procesor “Carrizo-L” będzie złożony z rdzeni “Puma+” i kart graficznych AMD Radeon Serii R. Ponadto koprocesor AMD Secure Processor zostanie zintegrowany zarówno w procesorach “Carrizo” jak i “Carrizo-L”, dzięki czemu technologia ARM TrustZone będzie dostępna w całej rodzinie produktów APU i zapewni wzmocnioną ochronę przed zagrożeniami, jakiej oczekują użytkownicy indywidualni i biznesowi. Wykorzystanie tej zintegrowanej struktury we wszystkich tych procesorach APU pozwoli uprościć konstrukcje komputerowe partnerów w szeregu systemów biznesowych i konsumenckich. Produkty te zostaną dostarczone na rynek w pierwszej połowie 2015 roku, zaś pierwsze wykorzystujące je laptopy i komputery typu “All-in-one” powinny pojawić się na rynku w połowie przyszłego roku.
Ponadto na konferencji “Future of Computer” firma AMD zapowiedziała także pierwsze monitory UltraHD, które będą obsługiwać bazującą na otwartych standardach technologię AMD FreeSync. Firma Samsung Electronics Co., Ltd. planuje wprowadzenie technologii synchronizacji obrazu do swoich produktów w marcu 2015 roku poczynając od ekranów Samsung UD590 (23,6- i 28-calowe modele) i UE850 (23,6-, 27- i 31,5-calowe modele), a kończąc na wszystkich monitorach o rozdzielczości UltraHD. Technologia FreeSync umożliwia kontrolę dynamicznego odświeżania i synchronizację z sygnałem pochodzącym z karty graficznej AMD Radeon i procesorów APU, dzięki czemu możliwe jest zminimalizowanie negatywnego wpływu opóźnień w wyświetlaniu oraz zredukowanie, a nawet całkowite wyeliminowanie błędów w obrazie podczas gry i odtwarzania filmów.
Jednocześnie na tej samej konferencji studio Capcom ogłosiło podjęcie współpracy z firmą AMD przy wykorzystaniu Mantle API do ulepszenia silnika “Panta-Thei”, dzięki czemu będzie możliwe uzyskanie zwiększonej wydajności w grach i lepszej jakości graficznej w nadchodzących tytułach opracowywanych przez Capcom. Technologia Mantle jest wykorzystywana przez silnikach graficznych najważniejszych deweloperów gier, w tym CRYENGINE studia Crytek, FrostBite 3 studia DICE i Nitrous studia Oxide.