Według badania “2014 Global Corporate IT Security Risks” przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International, globalny średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w przypadku małych i średnich firm może wynosić nawet 160 000 zł. Kwota ta obejmuje utracone możliwości biznesowe, koszt wynajęcia zewnętrznych ekspertów IT w celu naprawienia problemu, a często także zakup nowego sprzętu.
Jednak konsekwencje cyberataku nie mają jedynie wymiaru finansowego:
57% incydentów utraty danych negatywnie odbiło się na działalności firmy
. Należy pamiętać, że wizerunek i reputacja firmy – którym poświęca się wiele czasu i wysiłku podczas tworzenia strategii marketingowej – mogą zostać zniszczone w jednej chwili. Ponad połowa (56%) incydentów utraty danych ma negatywny wpływ na reputację firmy i postrzeganie jej wiarygodności przez klientów oraz partnerów biznesowych.
Jak się zabezpieczyć?
Na początku mała firma potrzebuje podstawowej ochrony, jaką zapewnia oprogramowanie antywirusowe i zapora sieciowa. Gdy tylko taka firma zacznie działać i obsługiwać zamówienia, będzie potrzebowała technologii szyfrowania danych w celu zabezpieczenia informacji płatniczych lub dotyczących klientów – ten rodzaj ochrony jest często wymagany na mocy przepisów prawa. Gdy zacznie zatrudniać pracowników, którzy będą wykonywać swoje obowiązki poza biurem, wskazane będą podstawowe funkcje ochrony mobilnej .
Zdjęcie mężczyzny trzymającego telefon pochodzi z serwisu Shutterstock