Przepowiadanie przyszłości u wróżki i na… Twitterze

Przepowiadanie przyszłości u wróżki i na… Twitterze

Naukowcy z Uniwersytetu Binghamton i ośrodka badawczego Xerox Palo Alto Research Center (PARC) przeanalizowali 500 milionów tweetów w celu stworzenia algorytmów, które nie tylko potrafią zobrazować dynamikę codziennych działań ludzi, ale są w stanie prognozować ich indywidualne zachowania. Badacze wykorzystali zjawisko sztucznej sieci neuronowej. Używając algorytmów bazujących na kontekstach, takich jak te które opracowały Uniwersytet Binghamton oraz PARC, technologia jest w stanie przewidzieć, jakie plany ma autor tweeta. Do analizy wykorzystywane są podstawowe informacje, które dostarczają sami użytkownicy, tj. godzina i miejsce, z którego osoba tweetuje. Prognozy, przewidujące zachowania z 3-4 godzinnym wyprzedzeniem, sprawdzają się nawet w 90 proc.

Ten rodzaj analiz przynosi wiele korzyści. Firma Xerox, która uczestniczyła w procesie badawczym, stosuje opisywane mechanizmy m.in w narzędziach usprawniających ruch uliczny. Dzięki nim każdy użytkownik może otrzymać aktualne informacje dotyczące korków wraz ze wskazówkami jak ich uniknąć. Algorytm może również podnieść poziom bezpieczeństwa na drodze. Podczas nagłych wypadków system dostarcza instrukcje, które pozwalają nie tylko ominąć zagrożenie, ale również wskazuje miejsca, w których jest bezpiecznie — mówi Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług Xerox Polska

.

Algorytm może już niedługo znaleźć powszechne zastosowanie. Na całym świecie z Twittera korzysta 271 milionów aktywnych użytkowników. W Polsce liczba ta sukcesywnie rośnie i pod koniec 2013 roku wynosiła prawie 2,8 miliona.

Przyszłość zlokalizowana satelitarnie

Nowoczesne algorytmy przewidujące przyszłość potrafią pracować również z anonimowymi danymi. W przypadku analizy prawdziwych informacji, system dostarcza nawet 60 proc. przydatnych prognoz. Aby przewidywania były bardziej dokładne, informacje znajdujące się w mediach społecznościowych można dodatkowo skonkretyzować i uzupełnić o dane pochodzące m.in z odbiorników GPS. Podobnie jak w przypadku tweetów, punkty lokalizacyjne gromadzi się w duże zbiory danych, a ich analiza pozwala na stworzenie przydatnych prognoz. Ten mechanizm wykorzystuje m.in. system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który na podstawie informacji o lokalizacji samochodów pozwoli przewidzieć groźne zakręty, załamania pogody oraz niebezpieczeństwa, które powstały na drodze.

Informacje pochodzące z odbiorników GPS wykorzystywanie są również kontekście biznesowym. Dzięki gromadzeniu i analizie danych o lokalizacji samochodów przedsiębiorcy mogą przewidzieć jakimi drogami powinny poruszać się ich samochody służbowe oraz jaki styl jazdy będzie najbardziej odpowiedni dla kierujących nimi pracowników. Wdrożenie odpowiednich praktyk w tym zakresie generuje znaczące oszczędności, które mogą sięgać nawet 30 proc. — mówi Kamil Jakacki, Dyrektor ds. Sprzedaży w Cartrack Polska, firmy będącej najdynamiczniej rozwijającym się graczem na krajowym rynku usług profesjonalnego monitorowania pojazdów GPS.

Przepowiednie z call center

Algorytmy prognozujące przyszłość mogą znaleźć swoje zastosowanie również w obrębie obsługi klienta. Według raportu “Global Contact Centre Benchmarking Report 2013/2014” obecnie mniej niż połowa call centers umożliwia synchronizację kilku kanałów kontaktu jednocześnie. Mając to na uwadze Xerox prowadzi badania nad narzędziami, które umożliwią łączenie danych uzyskiwanych podczas rozmów telefonicznych, prowadzenia czatów online i analizowania maili przesyłanych na platformy helpdesk. Informacje o usterkach będą analizowane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na szybkie przewidywanie przyczyn zgłaszanych utrudnień i przygotowywanie gotowych sposobów na ich rozwiązanie. Ponadto, złożone problemy mogą zostać kompleksowo połączone w działy tematyczne, pogrupowane i osadzone w przejrzystej strukturze. Konsultant przeszkolony pod kątem analizy dostarczanych przez system danych dzięki temu będzie mógł obsłużyć klienta znacznie szybciej.

Big Data prawdę Ci powie

Przetwarzanie odpowiednich informacji i przekształcanie ich w użyteczne prognozy wpływa nie tylko na jednostki np. pracowników call center, ale również realnie oddziałuje na funkcjonowanie całych przedsiębiorstw. Trend analizowania dużych zbiorów danych w celu tworzenia daleko idących analiz staje się coraz bardziej powszechny wśród światowych kadr zarządzających. Dzięki szczegółowym pomiarom, firmy mogą nie tylko reagować na zmiany rynkowe w czasie rzeczywistym, ale także budować długofalowe strategie, które wpływają na wzrost ich konkurencyjności. Rosnący potencjał takich rozwiązań dostrzegają również członkowie kadr zarządzających największych przedsiębiorstw. Według badań Gartnera, aż 73 proc. firm zainwestowała lub zainwestuje na przestrzeni 2 lat w technologię Big Data. Rozwiązania te są już normą w m.in. w branży medialnej, transportowej czy telekomunikacyjnej.

Telekomunikacja to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie sektorów polskiej i światowej gospodarki. Firmy z tej branży każdego dnia otrzymują biliony bajtów nieustrukturyzowanych informacji dotyczących, m.in. ich klientów oraz dostawców. To pociąga za sobą konieczność zainwestowania w zaawansowane narzędzia IT, które dostarczają szczegółowych opisów oraz interpretacji dotyczących bieżących trendów rynkowych — tłumaczy Maciej Korzeniowski, Dyrektor Działu Technologii i Integracji, Capgemini Polska. –

Nowoczesne rozwiązania technologiczne pomagają również przewidywać, co wydarzy się w kolejnych miesiącach czy nawet latach. W oparciu o takie dane firmy telekomunikacyjne na bieżąco aktualizują swoje strategie biznesowe i aktywnie reagują np. na szybko zmieniające się nastroje konsumentów. Innowacyjne rozwiązania analityczne pomagają zatem w umacnianiu ich przewagi konkurencyjnej — dodaje.

Aby prognozy były użyteczne, muszą być dostarczone nie tylko precyzyjnie, ale również szybko

i bezpośrednio do adresata. W tym celu analizy przekazywane są za pomocą specjalnych aplikacji na urządzenia mobilne tak, by członkowie kadry menadżerskiej mogli mieć błyskawiczny dostęp do aktualnych informacji dotyczących przedsiębiorstwa. Ponadto poszczególne prognozy mogą być dostosowane do konkretnego odbiorcy. Tą dynamikę wykorzystuje m.in. platforma Luxoft Horizon.

Każdy raport “szyty jest na miarę” i dostosowany do potrzeb danej osoby czy departamentu, wizualizując kluczowe dla tej grupy dane. W Luxoft Horizon dynamiczne raporty za pomocą zaledwie pięciu kliknięć umożliwiają dostęp do danych, które odpowiadają objętością raportowi w formacie PDF zajmującemu ok. 5000 stron. W przypadku największego obsługiwanego przez nas globalnego klienta, z rozwiązania tego korzysta ponad 4000 osób z różnych departamentów na całym świecie — mówi Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.