Kim jest polski gracz?
Na czym gramy?
Wiadomości o śmierci pecetów zdają się być grubo przesadzone. 92% uczestników badania wskazało właśnie komputery pc jako swoją platformę do grania. Na konsolach stacjonarnych gra “zaledwie” 36% badanych. Do tego połowa graczy gra również na tabletach/smartfonach, a najmniej, bo zaledwie 12% deklaruje że posiada i gra na konsoli przenośnej.
Jak długo i w co gramy?
78% badanych deklaruje, że gra codziennie lub prawie codziennie. Zaledwie 4% graczy zadeklarowało, że grom poświęca zaledwie godzinę w tygodniu. Jeśli chodzi o ulubione gry to 10 najpopularniejszych produkcji wśród badanych wygląda następująco:
- League of Legends 22%
- Counter Strike 17%
- Battlefield 11%
- Wiedźmin 11%
- Assasin’s Creed 10%
- FIFA 10%
- GTA 10%
- Skyrim 10%
- World of Warcraft 8%
- Diablo 7%
Gry mają pozytywny wpływ na życie graczy
Gracze, którzy wzięli udział w badaniu #jestemgraczem deklarowali, że gry komputerowe pomagają im zarówno w pracy, jak i w nauce. Do tego, gracze mają o wiele częstszy kontakt z tzw “kulturą wyższą” niż statystyczny Polak. 72% graczy regularnie czyta książki, a 85% chodzi do kina. Do tego, co z pewnością będzie bardzo ciekawą zagadką do rozwiązania dla socjologów,
28% graczy zarabia powyżej 3200zł miesięcznie
. Zarobki powyżej tej kwoty deklaruje zaledwie 7% ogółu Polaków.
Czy wyniki pokrywają się z rzeczywistością?
Wyniki badań #jestemgraczem z pewnością przedstawiają graczy w o wiele bardziej pozytywnym świetle, niż na przykład mainstreamowe media, jednak nie popadajmy jeszcze w samozachwyt. Po pierwsze: nie wierzę, że w Polsce zaledwie 7% graczy to kobiety. Co prawda swojej tezy nie mogę podeprzeć żadnym badaniem, jednak co roku z redakcją CHIP odwiedzam największe imprezy dla graczy, których publika na 100% nie składa się w 93% z mężczyzn. Po drugie: nie wierzę, że na liście 10 najpopularniejszych tytułów w Polsce mogło zabraknąć Minecrafta. A skoro zabrakło, to cała metodologia przeprowadzonego badania musi być niestety przeze mnie zakwestionowana. Jeśli interesowaliście się tą akcją, z pewnością zgodzicie się również, że badanie #jestemgraczem przypominało swoisty happening pod tytułem
“pokażmy się od jak najlepszej strony i odczarujmy stereotyp!”
Z takim nastawieniem, niektórzy wypełniający ankietę, zamiast odpowiadać zgodnie z prawdą, mogli próbować nieco koloryzować swoje odpowiedzi, tak aby wypaść nieco lepiej. Niemniej jednak mam nadzieję, że akcja #jestemgraczem odbije się jak najgłośniejszym echem i przyczyni się do tego, żeby gry zaczęły być traktowane przez ogół społeczeństwa jako kolejną, normalną formę rozrywki.
Pełne wyniki badań znajdziecie na http://www.jestemgraczem.com/