Zanim Atari w 1975 roku wypuściło na rynek swoją konsolę umożliwiającą grę w Ponga, Ralph Baer w 1966 roku opracował plan opisujący sposób wyświetlania gier komputerowych na ekranach odbiorników telewizyjnych. Inżynier chciał zminiaturyzować wielkie komputery, które pozwalały jedynie wąskiemu gronu naukowców na zabawę i wprowadzić je pod domowe strzechy.
“Nie myślałem wtedy o tym jak o grze, ale miałem zamiar wycisnąć z odbiorników telewizyjnych coś więcej niż tylko oglądanie głupich programów” – wspomina Baer.
Dwa lata później zaprezentował światu Brown Box – pierwszą konsolę do gier wideo. Jej prototyp umożliwiał granie w uproszczone wersje tenisa stołowego, piłki nożnej i siatkówki.
W 1971 roku Baer sprzedał patenty do konsoli spółce Magnavox, czego efektem było wypuszczenie na rynek konsoli Magnavox Odyssey. Sprzęt nie odniósł jednak komercyjnego sukcesu z uwagi na słabą kampanię reklamową i stanowisko samego producenta, który traktował konsolę jako narzędzie wspierające sprzedaż telewizorów. Baer sprzedał swój patent jeszcze innej spółce, a ostatecznie najbardziej skorzystało z nich Atari wprowadzając na rynek konsolę Home Pong.
Od 1975 roku Baer pracował na swój własny rachunek projektując różnego rodzaju gry i zabawki elektroniczne. Skonstruował m.in. grę pamięciową Simon polegającą na zapamiętywaniu kolejności dźwięków, odtwarzanych po naciśnięciu 4 kolorowych paneli, pierwszą mówiącą kartkę pocztową, pluszowego misia z wbudowanym systemem wideo, mówiący licznik rowerowy Bike-Max. W sumie został autorem ponad 150 patentów.
W 2004 roku Baer otrzymał medal od rządu USA w uznaniu za pionierski wkład w rozwój przemysłu gier wideo, edukacji i rozrywki, a 4 lata później podczas konferencji GDC otrzymał nagrodę “pioniera”.
– “Gdybym 40 lat temu słuchał tych wszystkich ludzi, którzy mówili mi ‘Przestań zajmować się tymi bzdurami’ i nie zrealizował swoich planów prawdopodobnie dzisiaj by nas tutaj nie było” – powiedział podczas ceremonii.