W statystykach udostępnionych przez Flickr zaskakujące są równocześnie dwie rzeczy – poważna zmiana w jednej z kategorii oraz… ogólny brak zmian w wielu innych.
Zacznijmy od zmian. W przypadku najbardziej popularnych marek aparatów, jakimi wykonywane były zdjęcia udostępniane na portalu Flickr,
w 2013 roku
sytuacja przedstawiała się następująco:
1. Canon (13,0%)
2. Nikon (8,8%)
3. Apple (7,7%)
4. Sony (3,5%)
5. Samsung (2,4%)
Tymczasem w 2014 roku, o ile pierwsze miejsce nadal należało do Canona, o tyle Nikon spadł na trzecią pozycję:
1. Canon (13,4%)
2. Apple (9,6%)
3. Nikon (9,3%)
4. Samsung (5,6%)
5. Sony (4,2%)
Warto zauważyć, że zwiększa się także popularność marki Samsung, choć oczywiście trzeba pamiętać o tym, że duży udział mają w tym nie tylko aparaty, ale przede wszystkim smartfony tej firmy.
A gdzie obyło się bez poważniejszych zmian? We właściwie wszystkich kategoriach indywidualnych, takich jak najpopularniejszy aparat świata (zarówno w zeszłym roku, jak i dwa lata temu był nim Apple iPhone 5), najpopularniejszy mobilny aparat świata (znów iPhone 5), najpopularniejszy bezlusterkowiec (Olympus OM-D E-M5), najpopularniejsza lustrzanka (Canon EOS 7D).
Oczywiście na dalszych pozycjach dochodziło do przetasowań, pojawiały się też nowe produkty, ale generalnie widać, że rynek fotograficzny w 2014 roku, oceniany oczywiście z perspektywy portalu Flickr, okazał się zaskakująco stabilny.
Pełne porównanie lat 2013–2014 znajdziecie na tej grafice: