14 lutego 2005 roku w Internecie pojawił się YouTube, który umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów. W tym roku serwis ten świętuje dziesiątą rocznicę powstania. Z tej okazji Gemius sprawdził, jaką popularnością cieszył się YouTube w Polsce. Analiza objęła dane z lat 2006–2014.
Okazało się, że:
- W listopadzie 2014 roku stronę YouTube.com odwiedziło 16,2 mln użytkowników sieci (76 proc.).
- W 2014 roku średnio trzy czwarte (73 proc.) internautów odwiedzało YouTube’a w ciągu miesiąca.
- Popularność YouTube’a cały czas rośnie. W ciągu ośmiu lat średnie miesięczne zainteresowanie serwisem wzrosło czterokrotnie – z 19 proc. (w 2008 roku) do 73 proc. (w 2014 roku).
- Od 2009 roku YouTube’a odwiedza miesięcznie ponad połowa użytkowników sieci.
Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy w firmie Gemius, podkreśla, że obecnie YouTube jest nie tylko serwisem wideo, ale też jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek. Majkowski ocenia również YouTube’a z punktu widzenia reklamodawców. –
Potencjał biznesowy jest oczywiście w reklamach umieszczanych przed materiałem wideo, które w Polsce nadal są rzadziej wyświetlane niż na przykład w Wielkiej Brytanii. YouTube ponadto daje możliwość budowania zaangażowania użytkowników. Przykładem takiego działania może być zachęcanie ich do tworzenia własnych treści — komentuje.