Facebook powstał 4 lutego 2004 roku. Z okazji jedenastych urodzin tego serwisu firma Gemius sprawdziła, jak na przestrzeni lat rosła jego popularność wśród polskich internautów. Analiza objęła dane z okresu maj 2007–listopad 2014 roku.
Okazało się, że:
- Obecnie (listopad 2014 rok) z Facebooka korzysta ponad trzy czwarte użytkowników sieci (78,6 proc.), czyli 16,85 mln.
- W maju 2007 roku stronę Facebook.com odwiedziło 30 tys. użytkowników sieci (0,2 proc.). Przez kolejny rok zasięg serwisu wzrósł ponad sześciokrotnie (do 1,3 proc.).
- Popularność Facebooka w Polsce najbardziej zwiększyła się w latach 2007–2010. W 2007 roku odwiedzał go co setny internauta (0,7 proc.), a trzy lata później czterech na dziesięciu użytkowników sieci (39 proc.).
Kapitałem są użytkownicy
Według Krzysztofa Majkowskiego, doradcy biznesowego firmy Gemius, Facebook to serwis, którego najważniejszym kapitałem są użytkownicy. W krajach rozwiniętych trudno mu będzie zwiększyć ich liczbę, jednak potencjał do wzrostu istnieje w krajach rozwijających się oraz na rynkach zdominowanych przez rodzime rozwiązania, jak choćby w Rosji.
Czy wobec zmieniających się warunków otoczenia ekonomicznego Facebook w najbliższych latach pozostanie w obecnej formie, która przecież zapewnia mu bardzo dobrą kondycję finansową? Ekspert odpowiada: –
Moim zdaniem nie. Będzie ewoluował, aby zatrzymać użytkowników, zmniejszyć chaos informacyjny i dostosować się do zmieniających się wymagań rynku i konsumentów. Stąd też kluczowe w najbliższym czasie będzie dbanie o zadowolenie użytkowników i rozwijanie rozwiązań, które będą im ułatwiać życie i zachęcą do pozostania w serwisie.
Krzysztof Majkowski uważa też, że w coraz bardziej mobilnym świecie popularny serwis społecznościowy będzie też niewątpliwie coraz bardziej atrakcyjnym partnerem dla reklamodawców. Dlaczego? –
Z jednej strony ze względu na integrację z rozwiązaniami mobilnymi i to, że już posiada on gotowe rozwiązania, które pomagają przedstawiać treści użytkownikom zainteresowanym specyficznym tematem. Z drugiej strony Facebook Atlas umożliwi jeszcze lepsze dopasowanie reklam do preferencji użytkownika i, co najważniejsze dla reklamodawców, pozwoli dopasować treść do konkretnej, rzeczywistej osoby mającej konto w serwisie — wyjaśnia doradca biznesowy firmy Gemius.