Lumosity, jak pewnie nie wiecie, to program opracowany z myślą o trenowaniu naszych zdolności kognitywnych. Tak samo jak inne komercyjne rozwiązania, Lumosity powstało zaraz po tym, jak neurobiolodzy odkryli, że nasz mózg jest na tyle plastyczny, że przy pomocy specjalistycznego treningu możemy zwiększyć jego możliwości.
Tak, jak w wielu innych naukach, badania na temat naszego mózgu nie są jeszcze na tyle zaawansowane, abyśmy mogli wskazać optymalny sposób treningu naszego umysłu. Dlatego też naukowcy wciąż szukają czegoś nowego.
Valerie J. Shute, Matthew Ventura i Fengfeng Ke postanowili porównać skuteczność Lumosity z grą Portal 2, której fanem był jeden z badaczy. W podsumowaniu przeprowadzonego przez siebie badania, które zostało opublikowane w czasopiśmie Computers and Education, naukowcy stwierdzają, że grupa 77-ochotników, którzy wzięli udział w badaniu była zbyt mała, żeby mieć jakąkolwiek pewność, jednak wyniki eksperymentu, chociaż przeprowadzone na zbyt małej grupie i tak są interesujące.
Ochotników podzielono na dwie grupy. Zadaniem pierwszej było spędzenie ośmiu godzin na grze w Portal 2, druga w tym czasie ćwiczyła w Lumosity. Zanim wszyscy usiedli do swoich komputerów, dostali testy sprawdzające ich umiejętności rozwiązywania problemów, orientację przestrzenną, itd. Testy powtórzono po ośmiu godzinach spędzonych na graniu. Grupa, która grała w Portal 2 wykazywała “statystyczną przewagę” w testach za każdym razem.
Co, jak co, ale Portal 2 doskonale potrafi zmusić orientację przestrzenną do pracy. Szkoda, że mówimy tu o zaledwie jednym, dość małym eksperymencie. Miejmy nadzieję, że już wkrótce ktoś zechce przeprowadzić podobne badanie i będzie mógł sobie pozwolić na o wiele większą skalę.