Jak wynika z raportu Accenture Technology Vision 2015 globalnej firmy świadczącej usługi z zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii i outsourcingu, w najbliższych latach bedziemy obserwować intensywny rozwój platform elektronicznych łączących dane i transakcje firm. Dobrym przykładem jest chociażby ariba.com – jeden z największych na świecie biznesowych serwisów transakcyjnych czy calastone.com – portal B2B dla funduszy inwestycyjnych.Oprócz typowych biznesowych platform łączących kupujących ze sprzedającymi, ważnym segmentem rynku są również serwisy bankowości mobilnej.
Digitalizacja jest odpowiedzią na oczekiwania klientów. Szczególnie intensywnie rozwija się w tym obszarze sektor finansowy i bankowy. Klienci chcą dziś korzystać z bankowości mobilnej z 24-godzinnym dostępem do informacji i fachowego, spersonalizowanego i co najważniejsze proaktywnego doradztwa w czasie rzeczywistym. Jest to tak zwany smart banking — mówi Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający, Accenture Polska.
Odpowiednie wykorzystanie systemów business intelligence, na przykład w zakresie bieżącego przetwarzania i wizualizowania danych, może być źródłem budowania długotrwałej przewagi konkurencyjnej. Jest to szczególnie istotne w bankowości, gdzie do gry o klientów wchodzą marki, niezwiązane do tej pory bezpośrednio z segmentem płatności. Wygra ten, kto szybciej przetworzy dane i przedstawi klientowi atrakcyjną ofertę w odpowiednim czasie, na przykład gdy klientowi zacznie brakować pieniędzy na rachunku oszczędnościowym lub gdy wiemy, że cyklicznie pod koniec roku ponosi duże wydatki — dodaje . Jak wynika z analiz Accenture, 4 na 5 respondentów uważa, że w przyszłości granice pomiędzy przedsiębiorstwami będą się stopniowo zacierać. Już dziś 60% z nich planuje zaangażowanie do współpracy nowych partnerów z tej samej branży, a 40% – spoza niej. Takie sieci biznesowe (zwane ekosystemami), dzięki nowym technologiom cyfrowym będą mogły zaoferować znacznie lepsze produkty i usługi, niż te firmy, które działają w pojedynkę.
Według raportu Accenture Technology Vision 2015, 35% przebadanych firm już dziś korzysta z interfejsów programowania aplikacji (ang. API, Application Programming Interface), należących do swoich partnerów biznesowych, zbierając i integrując wspólnie z nimi ogromne ilości danych. Dzięki temu są w stanie tworzyć pionierskie rozwiązania, które mają szansę zrewolucjonizować rynek. Kolejne 38% planuje wdrożyć tego typu narzędzia w najbliższej przyszłości. Dobrym przykładem jest Home Depot, amerykańska sieć hipermarketów oferująca materiały budowlane i narzędzia. Firma w ścisłej współpracy z dostawcami, stworzyła linię produktów kompatybilnych z aplikacją Wink. Dzięki temu zbudowała we współpracy z partnerem interaktywne środowisko, w którym urządzenia komunikują się tworząc “inteligentny dom”. Podobną strategię przyjął Philips, który pracuje nad platformą, która ma integrować wszystkie dane medyczne związane z danym pacjentem, w tym m.in. dokumentację, diagnozę, zalecenia. Dane będą pozyskiwane bezpośrednio z placówek i urządzeń medycznych, ale też ośrodków odnowy biologicznej czy nawet aplikacji osobistych, takich jak np. Health Kit na iPhone’a.
Umiejętność gromadzenia i łączenia danych pochodzących z różnych źródeł i często od różnych partnerów biznesowych może okazać się kluczową kompetencją w kolejnej dekadzie. Na przykład firmy zajmujące się dotychczas handlem elektronicznym zaczynają intensywnie rozwijać segment płatności mobilnych – głównie po to, by jeszcze lepiej zrozumieć zachowania swoich klientów w innych obszarach rynku. — tłumaczy Jacek Borek. — Jeszcze nigdy wcześniej zaufanie i bliskie relacje między organizacjami nie były tak ważne. Następuje przesunięcie od w stronę , od pojedynczej firmy w stronę ekosystemu biznesowego. To kolejny etap rewolucji cyfrowej, który zaczynamy powoli obserwować również w Polsce — dodaje.
Oprócz rosnącej potrzeby współpracy biznesowej między różnymi podmiotami na rynku w ramach elektronicznych platform handlowych i Internetu Rzeczy, raport Accenture wskazuje 5 głównych trendów technologicznych na świecie, które w najbliższych latach mogą istotnie wpłynąć na sposób prowadzenia biznesu.
Trend 1: Internet of Me, czyli świat coraz bardziej spersonalizowany
2015 rok to początek intensywnego rozwoju tzw. Internetu osobistego (Internet of Me). Nie chodzi już tylko o podłączanie urządzeń do sieci i wymianę między nimi danych, ale o udostępnianie na masową skalę bardzo osobistych informacji online m.in. o stanie zdrowia, miejscu pracy i zamieszkania, zarobkach, ale też ulubionych potrawach, trasach rowerowych czy miejscach wypoczynku. Dzięki temu treści, jakie pozyskujemy z sieci są coraz bardziej dostosowane do naszych preferencji (np. oferty restauracji, które mijamy wracając z pracy czy reklamy produktów dopasowanych do naszych zainteresowań), a firmy intensywnie pracują nad coraz to nowszymi rozwiązaniami, które bazują na współdzielonych przez nas danych.
Internet of Me w dużej mierze dotyczy doświadczeń klienta. Jak wynika z raportu Accenture, aż 81% liderów biznesu uznaje je za priorytetowe w rozwoju swojej organizacji. Firmy, które pozyskują informacje o preferencjach swoich odbiorców i na tej podstawie budują pozytywne doświadczenia klientów wokół produktu czy usługi zwykle zwiększają swoje przychody i wchodzą w nowe obszary rynku. Analizy Accenture pokazują, że 60% firm spodziewa się wysokich zwrotów z inwestycji w tego typu spersonalizowane technologie — mówi Jacek Borek.
Obecnie w fazie testów i wdrożeń znajduje się coraz więcej aplikacji i urządzeń, które służą rozwojowi Internet of Me. Są to m.in. rozwiązania związane z telewizją 3G umożliwiającą dostęp do usług interaktywnych takich jak VOD (68%), inteligentne urządzenia, np. w ramach inteligentnych domów (64%), ubrania i gadżety tekstroniczne takie jak np. smartwatche (62%) czy tzw. technologie connected cars, umożliwiające np. płynne poruszanie się po mieście, dzięki zsynchronizowaniu tempa jazdy z sygnalizacją świetlną (59%). Ciekawym przykładem jest spółka Fiat, która chcąc rozwijać technologię connected cars nawiązała współpracę z wiodącymi graczami segmentu nawigacji samochodowej, social mediów, a także branży rozrywkowej. Współtworzona przez nich platforma Uconnect, zintegrowana ze wszystkimi markami Grupy Fiat-Chrysler, będzie wspierała kierowców w obszarze nawigacji, komunikacji i rozrywki. Innym przykładem Internet of Me jest tekstroniczny T-shirt, zaprojektowany przez znanego designera Ralpha Laurena, który dzięki wbudowanym sensorom analizuje wyniki sportowe i monitoruje parametry życiowe sportowca.
Trend 2: Technologie podpowiedzą czego oczekuje klient
87% respondentów deklaruje coraz większe wykorzystywanie inteligentnych systemów informatycznych do monitorowania zachowania klientów. Dzięki analizom terabajtów danych pochodzących m.in. ze spersonalizowanych akcesoriów i aplikacji, 84% przedsiębiorstw posiada coraz szerszą wiedzę na temat sposobu używania danego produktu przez klienta i spodziewanych przez niego efektów. Eksperci Accenture przewidują, że w najbliższych latach firmy będą jeszcze lepiej i na większą skalę sprzedawać nie tylko produkty i usługi, ale i konkretne rezultaty, których oczekuje klient. Dobrym przykładem wykorzystania technologii informatycznych, odpowiadających na potrzeby rynku na niespotykaną dotąd skalę jest amerykańska firma Monsanto, która dzięki przejęciu spółki specjalizującej się w inteligentnym oprogramowaniu dla rolników wprowadziła na rynek system do zarządzania uprawami. Klienci otrzymują spersonalizowane informacje na temat pogody, kondycji roślin uprawnych, jakości ziemi, ale też konkretne rekomendacje dotyczące tego, jaki rodzaj nasion kupić, kiedy je zasiać, jak pielęgnować, a nawet jakich przychodów mogą się spodziewać ze zbiorów.
Trend 3: Coraz więcej firm w sieciach biznesowych
Elektroniczne platformy wymiany produktów i usług będą głównym motorem innowacji na globalnym rynku. Jak wynika z analiz Accenture, 75% badanych wierzy, że platformy biznesowe najnowszej generacji będą prowadzone nie przez ogromne korporacje technologiczne, lecz raczej przez liderów działających w swoich branżach. Prawie 3⁄4 respondentów już teraz korzysta lub testuje tego typu platformy branżowe pod kątem integrowania danych cyfrowych zarówno swoich, jak i partnerów zewnętrznych. Dobrym przykładem jest lider rynku motoryzacyjnego – General Motors, który rozwija wspólnie z partnerami z różnych branż platformę OnStar. System monitoruje w czasie rzeczywistym m.in. stan techniczny pojazdu, parametry bezpieczeństwa, jego lokalizację, a także jest kompatybilny z wieloma aplikacjami partnerskimi. Dzięki rozwiązaniom chmurowym i mobilnym, koszty stałe prowadzenia biznesu są coraz mniejsze, przy jednoczesnym dostępie do coraz większych możliwości rozwoju na wielu rynkach z całego świata.
Trend 4: Rosnące IQ przedsiębiorstw
Do tej pory, technologie informatyczne służyły pracownikom głównie do podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Zdaniem 80% badanych obecnie wchodzimy w erę inteligentnego oprogramowania, które oprócz przetwarzania terabajtów danych będzie analizowało wiele różnych zmiennych, podobnie jak ludzki mózg. 78% badanych wierzy, że wkrótce systemy komputerowe będą się w stanie uczyć i przystosowywać do zmieniającego się świata oraz podejmować decyzje oparte na zdobytym doświadczeniu.
Trend 5: Roboty w zespole
Postępująca digitalizacja biznesu pociąga za sobą konieczność coraz intensywniejszej współpracy ludzi i maszyn. Ponad połowa ankietowanych (57%) wdraża w swoich firmach rozwiązania, dzięki którym pracownicy są w stanie samodzielnie wykonywać zadania, które wcześniej powierzano specjalistom IT (np. wizualizacje danych). Coraz bardziej zaawansowane systemy informatyczne i technologie wykorzystywane przez przedsiębiorstwa sprawiają, że to właśnie inteligentne urządzenia stają się kluczowym zasobem zespołów. Zdaniem 78% ankietowanych dyrektorów, przedsiębiorstwa, które chcą odnosić sukcesy, będą musiały umiejętnie zarządzać pracownikami i inteligentnymi maszynami oraz nawiązywać i rozwijać pomiędzy nimi współpracę, zwłaszcza w firmach produkcyjnych i logistycznych. Przykładowo, w branży motoryzacyjnej zespół złożony z ludzi i robotów potrafi złożyć szkielet samochodu średnio 10 razy szybciej niż sami pracownicy.
Kolejne lata mogą w znacznym stopniu zmienić sposób myślenia o biznesie, także w Polsce. Wygrają ci gracze, którzy już dziś wpisują digitalizację i współpracę z innymi podmiotami na rynku w swoje firmowe DNA. Kluczem do sukcesu będzie stworzenie maksymalnie wydajnego łańcucha dostaw i wykorzystywanie elektronicznych platform handlowych. Do tego potrzebne będą zewnętrzne firmy, specjalizujące się w różnych dziedzinach oraz zaawansowane technologie informatyczne. Konieczna będzie też umiejętność wykorzystywania gromadzonych danych do trafniejszego podejmowania decyzji i sprzedaży pożądanych rezultatów dostosowanych do konkretnych odbiorców.