Zdaniem 72 procent ankietowanych firm komunikacja mobilna posiada istotny lub główny wpływ na relacje z klientami. Do najczęściej wskazywanych przez firmy zastosowań mobilnych rozwiązań komunikacyjnych należały m.in. przypomnienia o wizytach, informacje o aktualnym statusie zamówień, powiadomienia o przesyłkach, ofertach specjalnych oraz przypomnienia o zapłacie. Z raportu IDC wynika, że SMS-y i powiadomienia PUSH służą również jako narzędzie badania klientów. Według ustaleń analityków najczęściej takie projekty prowadzą firmy z branż takich jak media i rozrywka, usługi finansowe, turystyczna oraz ochrony zdrowia.
21 procent ankietowanych pracowników działów zarządzania zasobów ludzkich zadeklarowało w badaniu, że wykorzystuje SMS-y do komunikacji z pracownikami, 15 procent za ich pośrednictwem optymalizuje komunikację z pracownikami w terenie, natomiast 14 procent za pośrednictwem wiadomości tekstowych prowadzi działania na rzecz pracowników. Działy Zasobów Ludzkich wykorzystują kanał mobilny, aby dostarczać pracownikom bieżących informacji, które wspierają osiąganie celów biznesowych. Firmy wykorzystują SMS-y do zarządzania pracownikami mobilnymi, monitorowania czasu pracy, prowadzenia badań ankietowych wśród pracowników, czy też uwierzytelniana logowania do systemów informatycznych. Ponadto za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych firmy przesyłają pracownikom alerty bezpieczeństwa, powiadomienia, komunikaty biznesowe.
SMS-y, powiadomienia PUSH oraz e-mail pełnią ważną rolę w obszarze marketingu i sprzedaży. 59 procent respondentów w UK uważa, że komunikacja mobilna ma istotny lub kluczowy wpływ na zwiększenie świadomości marki wśród klientów, a 69 procent respondentów w Europie jest zdania, że komunikacja mobilna w znaczący sposób wspiera wielokanałową dystrybucję usług i produktów przez Internet, katalog oraz sklep. 87 procent ankietowanych firm z branży turystycznej prowadzą pilotaż lub wprowadzają programy z obszaru marketingu mobilnego, które dotyczą promocji dla klientów.
“W badaniu przeprowadzonym przez IDC zwraca uwagę duże zainteresowanie ankietowanych firm wykorzystaniem komunikacji mobilnej w usprawnianiu procesów biznesowych. Potwierdza to nasze obserwacje polskiego rynku, gdzie coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie oraz integrację mobilnych rozwiązań komunikacyjnych takich jak np. SMS-y czy powiadomienia PUSH z bieżącymi procesami biznesowymi. Sfery wykorzystania komunikacji mobilnej mogą być różne od obsługi klienta, przez relacje z pracownikami po sprzedaż i marketing. W każdym z tych obszarów komunikacja mobilna ma sporo do zaoferowania. Do inwestowania w mobilne rozwiązania biznesowe firmy skłania rosnąca liczba urządzeń takich jak smartfony i tablety, których globalna sprzedaż według prognoz IDC do 2018 roku zwiększy się o 44 procent.” — powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.
Badanie “Exploring the Impact of Mobile Messaging on Customers, Employees, and Operations” zostało przeprowadzone przez firmę badawczą IDC w 2014 roku na grupie 600 respondentów z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych oraz ośmiu krajów w Europie i Azji. Ankietowani reprezentowali firmy z następujących branż m.in. motoryzacyjna, FMCG, edukacyjna, finansowa, ochrony zdrowia, technologiczna, media i rozrywka, transportowa i logistyczna. Uczestnicy badania pochodzili ze wszystkich części organizacji w firmach zatrudniających powyżej 500 pracowników włączając działy: obsługi klienta, HR, IT/Bezpieczeństwo, logistyka, sprzedaż i marketing.