“W tegorocznych projektach konkursowych, obok innowacyjnego wykorzystania technologii poszukiwaliśmy przede wszystkim biznesowego potencjału przedstawionych rozwiązań. Studenci pokazali, że coraz lepiej rozumieją wymogi rynkowe i potrafią przyciągnąć zainteresowanie inwestorów. Dzisiejsze finały pokazały dobitnie, że udział w Imagine Cup to dla studentów nie tylko okazja do skonfrontowania swojego projektu z oczekiwaniami potencjalnych inwestorów, ale także zdobycie ważnego doświadczenia na drodze do założenia własnego biznesu” – powiedział Rafał Albin, dyrektor działu nowych technologii w polskim oddziale Microsoft. “Konkurs Imagine Cup oraz szeroka gama działań Microsoft skierowanych do młodych ludzi przekłada się również na spadek bezrobocia w tej grupie – niemal wszyscy studenci, którzy skorzystali z rozmaitych programów Microsoft, znaleźli zatrudnienie lub rozwijają własne projekty biznesowe” – dodaje Rafał Albin.
Toast and Brains – drużyna narodowa w kategorii World Citizenship
“Je
steśmy zaszczyceni, że zdobyliśmy pierwsze miejsce w kategorii Projekty Społeczne. Dzięki temu otrzymaliśmy potwierdzenie, że świat rzeczywiście potrzebuje naszego Photona. Dziś będziemy jeszcze świętować i grać na zdobytym Xboxie, jednak zaraz po powrocie do domu zakasujemy rękawy i bierzemy się do dalszej pracy, aby jak najlepiej przygotować się do światowych półfinałów Imagine Cup” – powiedział Marcin Joka z zespołu Toast and Brains.
Studenci Politechniki Białostockiej przygotowali projekt Photon – innowacyjny system, który uczy dzieci programowania i logicznego myślenia poprzez zabawę. Polega ona na wykorzystaniu małego robota zintegrowanego ze smartfonem, tabletem lub komputerem. Urządzenie pozwala także wziąć udział w interaktywnych grach z innymi użytkownikami. Każdy Photon rośnie wraz z jego właścicielem. Poprzez zdobywanie nowych umiejętności i zdolności zwiększa swoje możliwości.
Serious English Name – drużyna narodowa w kategorii Games
“Cieszymy się! Jest to nasze pierwsze podejście do konkursu na światowym poziomie i jesteśmy w szoku, że udało nam się zajść tak daleko. Wiemy, że przed nami jeszcze dużo pracy, więcej pracy i jeszcze trochę pracy. Nikt nie powinien się poddawać mimo przeciwności, ponieważ każda porażka niesie za sobą nowe możliwości.” – powiedział Bartosz Jędrasik z zespołu Serious English Name.
Drużyna z Uniwersytetu Łódzkiego zgłosiła do konkursu grę Bandbarian. Śledzi ona losy wojownika podczas jego misji, by stać się silniejszym. Aby osiągnąć ten cel, gracz musi ćwiczyć razem z postacią. Gra śledzi wyniki ze specjalnej opaski Fitbit i przekłada je na progres wojownika w grze. W ten sposób zarówno gracz, jak i jego awatar dążą do lepszej kondycji.
Smart mirrors – drużyna narodowa w kategorii Innovation
“Długa praca i deficyt snu został nam z nawiązką wynagrodzony. Cieszymy się, że jury doceniło nasze innowacyjne rozwiązanie, dzięki czemu mamy szansę na przekucie projektu w prawdziwy biznes. Równie ważne jest dla nas to, że Smart mirrors podniesie poziom bezpieczeństwa na drogach. Jestem tak szczęśliwy, że odpuszczę sobie jutrzejszy sprawdzian z matematyki – od teraz zaczynamy solidne świętowanie!” – powiedział Bartosz Ambrożkiewicz z zespołu Smart mirrors.
Drużyna Smart mirrors okazała się niekwestionowanym liderem tegorocznych finałów krajowych, zdobywając aż sześć nagród. Studenci z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Dzięki telefonowi umieszczonemu w obszarze klatki piersiowej, specjalnej aplikacji oraz konstrukcji lusterek, kierowca motocykla nie musi już dopasowywać ustawienia lusterek w zależności od pozycji ciała – dzieje się to automatycznie. Kiedy osoba prowadząca jednoślad pochyla się mocniej przy większej prędkości, aplikacja znajdująca się w telefonie ustawia lusterka w odpowiedniej pozycji, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.
Podobnie jak w poprzednich latach, współorganizatorem konkursu jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego, a honorowy patronat nad imprezą objęło Ministerstwo Gospodarki. Partnerem technologicznym została firma Comarch, a dodatkowo konkurs wspierają: Agencja Rozwoju Przemysłu, Artifex Mundi, Billennium, ILC oraz fundusz Zernike Meta Ventures. Uczestników 13. edycji Imagine Cup oceniał nowy kapitan konkursu Imagine Cup
– Waldemar Sielski – pierwszy prezes i założyciel Microsoft w Polsce.
Dla uczestników konkursu partnerzy Imagine Cup ufundowali szereg atrakcyjnych nagród:
- firma Comarch zaproponowała płatne staże członkom drużyn: Science Sergeants, Stattist oraz Toast and Brains. Nagrodą specjalną w wysokości 5000 zł wyróżniła także zespół Smart mirrors,
- firma Billennium ufundowała nagrodę specjalną w postaci lotu paralotnią nad Warszawą oraz udziału w zabawie Room Escape również dla drużyny Smart mirrors,
- firma ILC wraz z zespołem Kinect wręczyła zestawy Xbox One wszystkim członkom zwycięskich drużyn w każdej z trzech kategorii konkursowych,
- fundusz Zernike Meta Ventures przedstawił zespołom Smart mirrors, Cervi oraz Toast and Brains propozycję wsparcia biznesowego na łączną kwotę ponad 1 miliona złotych,
- Maciej Borucki oraz Emil Zwierzchowski wręczyli nagrodę specjalną zespołowi Cervi
– studenci z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie przedstawią swój pomysł na biznes podczas programu telewizyjnego “Dragons’ Den – jak zostać milionerem”, - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przekazała bony na doradztwo biznesowe dla laureatów pierwszych miejsc we wszystkich trzech kategoriach,
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego jak co roku nagrodził projektanta najlepszego interfejsu, którym w tegorocznej edycji okazała się aplikacja iSULIN, stworzona przez Dawida Bugajewskiego z drużyny Science Sergeants (Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie). Laureat będzie miał możliwość prezentacji swojego projektu podczas konkursu Dobry Wzór.
“Ta minimalistyczna i prosto zaprojektowana aplikacja nie tylko wpisuje się w nurt ‘technologii w służbie człowieka’, ale także swoim wyrazem graficznym niweluje drastyczność choroby i konieczność dawkowania leku. Jest przyjazna i swoim interfejsem łagodzi wrażenie ‘medykalizacji’, zbliżając się graficznie do projektów aplikacji związanych z wysiłkiem fizycznym czy sportem. Jest praktyczna, funkcjonalna, czytelna i w doskonały sposób oddaje funkcjonalności aplikacji” – powiedziała Bożena Gargas, prezes IWP.
Dla uhonorowania pamięci wieloletniego kapitana i przewodniczącego konkursu, Tadeusza Golonki, firma Microsoft przyznała specjalną nagrodę jego imienia dla projektu o największym potencjale biznesowym. Nagrodę w wysokości 10 000 zł otrzymał zespół Smart mirrors.
Imagine Cup to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. Polskie drużyny od 2005 roku odnoszą sukcesy w kolejnych światowych edycjach tego konkursu – do tej pory aż 23 razy stawali na podium, zdobywając 7 pierwszych miejsc, 9 drugich i 7 trzecich. Zwycięskie zespoły narodowe awansują do półfinałów światowych, które odbędą się w maju tego roku. Na początku czerwca, dowiemy się, kto będzie reprezentował Polskę na finałach światowych w Seattle.
Do ścisłego finału konkursu obok zwycięzców zakwalifikowały się następujące zespoły:
- · w kategorii Projekty Społeczne:
- o Science Sergeants (Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie),
- Cervi (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Akademia Górniczo-Hutnicza),
- · w kategorii Gry:
- Vivid Dream (Uniwersytet Jagielloński),
- Lumi-Systems (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański),
- · w kategorii: Innowacje
- Stattist (Uniwersytet Jagielloński),
- untwisted Team (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi).