Branża IT zasłużenie utrzymuje opinię jednej z najdynamiczniej rozwijających się i przyszłościowych gałęzi polskiej gospodarki. Dostrzegają to również zachodni badacze. Future Market Insights ocenia, że już w 2013 r. wartość rynku IT w Polsce sięgnęła 4,1 mld USD i będzie nadal dynamicznie rosnąć.
Światowe spowolnienie, Polska na plusie
Co zastanawiające, globalna branża IT odnotowuje w tym samym czasie lekkie spowolnienie. Badacze Gartnera zapowiadają bowiem wzrost tego sektora w 2015 r. o 3,1% (0,6% mniej niż w poprzedniej prognozie), a przy uwzględnieniu malejącej wartości dolara – nawet spadek o 1,3%, do 3,66 bln USD.
Paradoksalnie, pozytywnym czynnikiem wpływającym na wartość sektora IT w Polsce może być rosnąca liczba wdrożeń rozwiązań dla biznesu, które na Zachodzie są już teraz szeroko rozpowszechnione. To m.in. systemy ERP i CRM, technologie chmurowe czy firmowe aplikacje mobilne. Przy jednoczesnej lekkiej zadyszce na rynkach zachodnich, w Polsce firmy z branży IT mają wciąż wiele obszarów do intensywnego rozwoju — komentuje Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający w Luxoft Poland.
Według analiz Future Market Insights, polski rynek IT w Polsce jest napędzany przez m.in. zwiększające się zainteresowanie przedsiębiorstw technologiami – dającymi realną przewagę nad konkurencją.
Największe nakłady na usługi IT ponoszą sektory: finansowy, publiczny i produkcyjny. Widać zapotrzebowanie rynku na rozwiązania CRM, optymalizację procesów (BPM), narzędzia Business Intelligence (BI) oraz optymalizację zarządzania środkami trwałymi, w tym nieruchomościami. W tym roku wśród dużych firm powinny zyskiwać na znaczeniu rozwiązania BI, z kolei w sektorze MSP – technologie chmurowe — precyzuje Dariusz Mazurek, Członek Zarządu Capgemini Polska, CEO Application Services.
U progu technologicznej rewolucji
Obok rozwiązań najczęściej wymienianych w Polsce w kontekście IT dla biznesu, na świecie rozwijają się jednak także inne dziedziny. Przykładem takiej technologii jest Internet Rzeczy (IoT). Według Accenture doprowadzi on do istotnych przemian biznesowych – przeobrażając sektory, które łącznie odpowiadają za aż 2/3 produktu krajowego brutto w krajach G20. Co więcej, szybka adaptacja trendu może przynieść globalnej ekonomii do 2030 roku dodatkowe 15 bln USD. Technologia ta będzie się rozwijać także w Polsce. Potwierdzają to wyniki badań Cisco Forum 2015 w Zakopanem – 2/3 z uczestników stwierdziło, że w ciągu 3 lat Internet Rzeczy wpłynie na strategię biznesową polskich firm.
Michelin Group wykorzystuje podłączone do sieci czujniki wewnątrz opon, by przy pomocy analityki oszczędzać wydatki na paliwo. Coca-Cola Amatil zwiększyło sprzedaż o 12 proc. dzięki modernizacji automatów z puszkami i wyposażeniu ich w ekrany dotykowe, kamery wideo i technologię Kinect. IoT może przynieść dużo większą rewolucję, niż inne cyfrowe przełomy – jego konsekwencją jest połączenie fizycznych i cyfrowych przedmiotów w wielu kanałach, a nie na ograniczonej liczbie urządzeń. To realny trend. Blisko 2/3 badanych przez Accenture konsumentów chce zakupić do 2019 r. urządzenia domowe podłączone do sieci — mówi Witold Rogowski, Dyrektor Zarządzający Accenture Delivery Center Polska.
Ewolucja w stronę nowoczesności
Ewoluuje także obszar coraz bardziej popularny w polskich firmach – czyli chmura obliczeniowa. Prognozy IHS Techology zakładają, że globalny rynek cloud osiągnie wartość 235 mld USD do 2017 r., a Polska będzie częścią tego trendu. Potwierdzają to badania Comarch, zgodnie z którymi 65% polskich przedsiębiorców korzysta z usług chmurowych.
Technologie cloud są coraz częściej wykorzystywane w wielu obszarach życia, jednak szczególną popularność zyskują wśród klientów biznesowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest dynamicznie zmieniające się środowisko pracy, które umożliwia coraz bardziej elastyczne formy zatrudnienia m.in. pracę mobilną. Dlatego wszystkie narzędzia ułatwiające pracę zdalną są coraz chętniej wdrażane do funkcjonującej infrastruktury IT przedsiębiorstw — opowiada Leszek Bareja, Product Manager w Xerox Polska.
Ewolucję przeżywają technologie webowe czy pozycjonowanie haseł w wyszukiwarkach internetowych (SEO). W ostatnich latach rosnący wpływ na pozycjonowanie stron w Google, Yahoo i Bing ma mechanizm Schema.org, przyjęty przez wszystkie z tych firm i umożliwiający bardziej precyzyjne przygotowanie wyników związanych z poszukiwanymi przez użytkownika hasłami.
Witryny w których zastosowano znaczniki semantyczne schema.org mogą uzyskać znacznie lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Odnotowują wtedy wzrost liczby kliknięć w link nawet o 30% w stosunku do tradycyjnych witryn. Zachodzi to dzięki wprowadzeniu specjalnych znaczników dla wybranych elementów witryny – dodaniu w jej kodzie etykiet rozpoznawanych przez algorytmy Google’a — tłumaczy Mirosław Sopek, Wiceprezes w MakoLab, firmie notowanej na rynku NewConnect będącej dostawcą usług IT i webowych dla biznesu, współpracującej z prestiżowym niemieckim ośrodkiem Hepp Research GmbH.
Polska w świecie IT
Rynek IT w Polsce czekają przeobrażenia. Według Future Market Insights, dominują na nim usługi, które odpowiadają za ponad 50% jego przychodów, jednak do 2020 roku stracą one swoją dominującą pozycję na rzecz segmentu oprogramowania. Rozwój usług i zaawansowanego oprogramowania IT, na przyszłościowym rodzimym rynku, powinien pomagać Polsce nadrabiać w najbliższej przyszłości dystans do zachodnich rynków, wciąż poszukujących dalszych możliwości rozwoju