Rozwijane pod postacią Smart Home technologie mają więc głównie zastosowanie praktyczne, lecz mogą zostać wykorzystane także… dla rozrywki. Przykładem tego drugiego zastosowania są między innymi głośniki, dzięki którym w dowolnym momencie i w dowolnym pomieszczeniu mogą rozlegać się dźwięki ulubionych melodii mieszkańców. Wyniki badań porównywarki cen idealo potwierdzają, że prezentowane na IFA trendy cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród konsumentów.
Ponad połowa głośników z Bluetooth lub Wi-Fi
Żeby móc zdalnie sterować głośnikami, potrzebny jest smartfon bądź tablet oraz odpowiedni interfejs. W większości przypadków urządzenia mobilne wyposażone są już w moduł Bluetooth, który pozwala na skomunikowanie różnego rodzaju sprzętów. Do grupy tej stopniowo dołączają także głośniki. Według danych zebranych przez idealo, przetworniki wyposażone w Bluetooth cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników. Już w pierwszej połowie 2015 roku procentowy udział urządzeń wyposażonych w ten interfejs wynosił 40% w porównaniu ze wszystkimi modelami z tej grupy produktów. Jest to aż dziesięć razy więcej niż w 2010 roku, kiedy to po głośniki z Bluetooth użytkownicy idealo sięgali w zaledwie 4% przypadków.
Łącznie z 12-procentowym udziałem w popycie na głośniki z Wi-Fi, urządzenia wyposażone w interfejsy umożliwiające skomunikowanie ich z innymi sprzętami stanowią ponad połowę wybieranych przez użytkowników idealo głośników. Fakt, że modele, które można połączyć z Internetem, wciąż stanowią rzadkość w polskich domach, tłumaczyć można ich wysoką ceną. Ich niekwestionowaną zaletą jest jednak możliwość odtwarzania ulubionych utworów bezpośrednio z Internetu oraz tworzenia domowej sieci muzyki bez użycia kabli. Dzięki temu w każdym pomieszczeniu odtwarzana może być jednocześnie taka sama ścieżka dźwiękowa.
Konsumenci coraz częściej wybierają głośniki bezprzewodowe
Dom, nawet inteligentny, nie jest jednak jedynym miejscem, w którym konsumenci chcieliby odtwarzać ulubioną muzykę. Wielu producentów już od dawna wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i wzbogaca swoją ofertę o głośniki bezprzewodowe. Te zaś również cieszą się niesłabnącą popularnością wśród użytkowników idealo. Także w tym przypadku można mówić o ogromnym wzroście. Podczas gdy w 2010 roku bezprzewodowy był zaledwie co szósty głośnik, tylko w pierwszej połowie 2015 roku ich procentowy udział w porównaniu ze wszystkimi urządzeniami z tego segmentu wynosił już 39% – prawie tyle, ile przez cały rok 2014.
Zastosowanie nowoczesnych technologii w urządzeniach takich jak głośniki nie powinno nikogo dziwić. Na podobny pomysł wpadł ostatnio także Amazon, którego model o nazwie Echo odbiera głosowe polecenia oraz informuje swojego właściciela o aktualnościach ze świata, pogodzie za oknem lub konwertuje miary i wagi. Inteligentne głośniki są zatem tylko kroplą w oceanie Internetu Rzeczy i w połączeniu z innymi urządzeniami tworzą Smart Home, czyli inteligentne gospodarstwa domowe.