Rozwój komunikacji mobilnej zmienił nasze codzienne życie. Posiadając smartfona, mamy w każdej chwili dostęp do nieograniczonych zasobów informacji, rozrywki i aplikacji. Kontakty z innymi, czy to służbowe czy prywatne, stanowią niezwykle istotny element naszego życia. Dzięki aplikacjom mobilnym możemy utrzymywać je w sposób nieprzerwany, gdziekolwiek jesteśmy, stąd tak wysokie miejsce w rankingu aplikacji umożliwiających korzystanie z poczty i serwisów społecznościowych. Nasze badanie pokazuje także, jak istotną rolę odgrywają komunikatory mobilne. To wynik ich wszechstronności i multimedialności. Można za ich pomocą błyskawicznie przesłać nie tylko wiadomość tekstową, ale także zdjęcie, wideo, notatkę głosową, a nawet przeprowadzić rozmowę — mówi Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.
Nieco rzadziej Polki wykorzystują aplikacje mobilne do przeglądania serwisów informacyjnych (codziennie robi to niespełna 40% badanych), słuchania muzyki oraz sprawdzania pogody (po 34%). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wśród rodaczek aplikacje służące do nauki (15%), bankowości, sporządzania notatek (po 14%) i oglądania filmów (13%).
Polki bardzo rzadko sięgają po aplikacje mobilne, jeśli chcą dokonać zakupów – zaledwie 5% badanych zadeklarowało, że robi to codziennie, nieco więcej, bo 36% przyznało, że czyni to przynajmniej raz w tygodniu. Jeszcze rzadziej Polki korzystają z aplikacji podczas zamawiania jedzenia. Tylko 1 na 10 ankietowanych wykorzystuje je do tego celu co najmniej kilka razy w tygodniu. Sporadycznie kobiety w Polsce używają aplikacji do rezerwacji biletów, hoteli lub restauracji – niemal co druga posiadaczka smartfona nie korzysta z nich w ogóle. Jeszcze gorzej sytuacja wgląda w przypadku zamawiania taksówek. Aż 60% badanych nie wykorzystuje dedykowanych temu aplikacji mobilnych.
Dla polskich konsumentek zakupy to przyjemność sama w sobie. Poza zaspokajaniem potrzeb zakupowych dają szansę na przyjemne spędzenie wolnego czasu, spotkanie z przyjaciółmi. Trwa walka miedzy handlem nowoczesnym a e-commerce, centra handlowe prześcigają się w ofercie zagospodarowania wolnego czasu konsumentek. Aplikacje zakupowe to dla e-commerce drugi poziom wtajemniczenia. Jak widać Polki nie są jeszcze w pełni gotowe na tę przygodę, barierą jest jednak czas, a nie funkcjonalność — mówi Marcin Rzepka, Partner PMR.