“Klienci są zalewani informacjami o produktach i dlatego coraz trudniej im się zdecydować. Watson analizuje setki tysięcy internetowych komentarzy – w czasie rzeczywistym, ponieważ potrafi analizować język, którym posługujemy się na co dzień, tzw. język naturalny. Dane nie muszą być przygotowane do analizy, to dzieje się automatycznie. Dlatego czas dostarczania wyników jest znacznie krótszy” – mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie. Dodatkowo Watson analizuje kontekst pojawienia się informacji, a także jej ton – pozytywny, negatywny i neutralny. Każda kategoria produktów jest oceniana w rankingu Trend Score od 0 do 100 punktów, który tworzy się automatycznie, na podstawie zasięgu (liczby wzmianek w komentarzach) oraz trendu (wzrost lub spadek popularności).
W momencie przygotowania tej informacji, top trendy IBM Watsona kształtowały się następująco:
- Klocki Lego najpopularniejszą zabawką sezonu: wraz z zapowiedzią premiery nowego filmu z serii Star Wars, wzrasta popularność zestawów nawiązujących do gwiezdnej serii (zwłaszcza Sokół Millenium). W zestawieniu znalazły się również zestawy Lego Friends i City. Watson wnioskuje, że zainteresowanie klockami będzie wzrastać, ponieważ to zabawka, która podoba się na równi dzieciom i ich rodzicom.
- Amatorzy zdjęć wybierają aparaty fotograficzne zamiast smartfonów: szukając sprzętu fotograficznego, Watson zauważa rosnącą popularność aparatów z rozbudowanymi funkcjami (np. WiFi). Wśród amatorskiego sprzętu fotograficznego najpopularniejszy jest model Nikon D-SLR, natomiast profesjonaliści wybierają model Sony Alpha 7RII z matrycą 42 megapikseli.
- Obuwie sportowe powinno być zarówno wygodne, jak i modne: bieganie staje się najpopularniejszym sportem uprawianym amatorsko, stąd popularność marek stawiających na buty sportowe. Zyskują zwłaszcza te pozycjonowane jako chroniące przed urazami oraz zapewniające “bieganie naturalne” –buty lżejsze i o mniej rozbudowanej konstrukcji. Dodatkowo, wśród klientów wybierających buty Nike można zauważyć rosnące zainteresowanie designem, co prowadzi do wniosku, że są one wybierane nie tylko do trenowania, ale również do noszenia na co dzień. Co ciekawe, komentarze na temat obuwia sportowego częściej zamieszczane są przez panie.
Aplikacja Watson Trend App jest do pobrania bezpłatnie w Apple App Store w wersji na telefon i tablet. Do działania wykorzystuje kombinację API z platformy deweloperskiej Watson, w tym: analizę tonu wypowiedzi, wybór słów kluczowych i inteligentne tagowanie. W przyszłości aplikacja będzie wzbogacana o funkcje geolokalizacji i personalizacji pod kątem preferencji użytkownika, przewidywane są też dodatkowe narzędzia językowe. To kolejny krok w rozwoju systemu Watson, który w momencie rozpoczęcia bazował na 1 module naturalnego języka – dziś na platformie można znaleźć ponad 30 różnych API – od rozpoznających mowę i obraz, aż po budowanie profili behawioralnych, bazujących na próbkach dłuższych wypowiedzi. Dzielenie się funkcjonalnościami przez Watson Developer Cloud pozwala przedsiębiorcom, startupom i dojrzałym organizacjom w szybszym dostarczaniu i komercjalizacji rozwiązań kognitywnych.