Zgodnie z danymi przedstawionymi przez IDC w swoim ostatnim raporcie do końca 2015 roku na światowy rynek trafi łącznie 211,3 mln sztuk tabletów. Potwierdza to wcześniej już zaobserwowaną tendencję spadkową, która w dalszym ciągu postępuje. W zestawieniu rok do roku, kategoria tabletów w obecnym roku zalicza spadek o 8,1% w porównaniu z 2014. Należy jednak zauważyć, że w obrębie grupy produktowej jaką są tablety, nie każda podkategoria zalicza spadki. Wyraźnie spada zainteresowanie konsumentów małymi przekątnymi, mieszczącymi się w przedziale 7 – 9 cali. W 2014 roku ich sprzedaż stanowiła 64,1% rynku, w 2015 wartość ta spadła już do 57,7%. Nieznaczne wzrosty zaliczają tablety w przedziale 9 – 13 cali oraz 13 – 16 cali, odpowiednio 6,1% i 0,4%.
Wspominałem o tym przy okazji tegorocznych targów IFA, powtórzę i teraz – tablety mają wyjątkowo długi cykl życia. Rzadko je wymieniamy, a jeśli już ma to miejsce, jeszcze rzadziej wymieniamy je na kolejne tego typu urządzenie. Segment małych tabletów został skanibalizowany przez smartfony. W przypadku tabletów powyżej 10 cali, należy spodziewać się także szybkich spadków. O wiele lepiej sprawdzają się w tym przypadku urządzenia hybrydowe.
Według naszych danych w 2014 roku na rynku polskim do klientów trafiło około 1.65 miliona nowych tabletów. Z kolei w 2015 przewidujemy sprzedaż na poziomie 1,2 do 1,3 miliona wspomnianych urządzeń.
— komentuje Szymon Winciorek, Business Development Manager Asus Polska.
Tablety out, hybrydy in
Wspomniany raport IDC zawiera także bardzo obiecujące prognozy dla rynku urządzeń hybrydowych, łączących w sobie wydajność laptopów i mobilność oferowaną przez tablety. W tym argumencie należy głównie upatrywać powodu przewidywanego 75 procentowego wzrostu w 2016 roku. Konsumenci coraz częściej sięgają po komputery 2w1 które, tak jak nazwa kategorii wskazuje, mogą im zapewnić zwiększoną funkcjonalność. Dzięki temu, kategoria ta zyskuje na popularności nie tylko w użytku prywatnym, ale także służbowym. Trend ten zauważają i wykorzystują firmy, które dotychczas raczej stroniły od tego typu rozwiązań – widać to po pojawiających się na rynku urządzeniach jak Microsoft Surface Pro czy iPad Pro firmy Apple.
Jak widać po wynikach sprzedaży, komputery nie tylko na dobre już zagościły na rynku, ale ich popularność także rośnie rok do roku. Urządzenia te znalazły swoją niszę i spełniają na rynku określoną rolę. W przeciwieństwie do tabletów, które niejako dublują funkcjonalność smartfonów, urządzenia hybrydowe dzięki swoich zaletom, powinny na stałe zagościć na rynku komputerów. Według danych firmy Asus, obecnie wśród nich największą popularnością cieszą się urządzenia o przekątnej 10,1 cala.