Za sprawą ścisłej współpracy firmy Nvidia z producentami komputerów PC i notebooków, a także dzięki współpracy z producentami kart graficznych możliwe stało się dostarczanie na rynek kart graficznych i systemów “GeForce GTX VR Ready“, które umożliwiają użytkownikom zanurzenie się w świecie wirtualnej rzeczywistości bez utraty jakości. Program pozwala uporządkować panujące na rynku zamieszanie związane z tym, jaki sprzęt jest niezbędny do tego, aby obsłużyć gry i aplikacje wirtualnej rzeczywistości, których coraz to większa liczba pojawia się na rynku.
Rzeczywistość wirtualna wymaga od procesora graficznego siedmiokrotnie większej mocy obliczeniowej niż ma to miejsce w wypadku tradycyjnych gier 3D i trójwymiarowych aplikacji – wymagane jest tutaj bowiem symultaniczne generowanie przez układ graficzny dwóch obrazów (po jednym dla każdego oka) z szybkością powyżej 90 klatek na sekundę (fps).
“Dla wielu użytkowników, odnalezienie się wśród nowych, dopiero co powstających technologii, takich jak rzeczywistość wirtualna może być trudne lub zniechęcające.” powiedział Jason Paul, dyrektor działu nowych technologii w firmie Nvidia. “Dlatego właśnie współpracujemy z zaufanymi partnerami na całym świecie po to, aby uprościć proces zakupu tego typu produktów. Oznaczenie GeForce GTX VR Ready pozwoli klientom szybko zidentyfikować komputery lub karty graficzne, które zdolne są do obsługi wirtualnej rzeczywistości.”
GPU firmy Nvidia są centralnym elementem wspominanego wyżej ekosystemu wirtualnej rzeczywistości i korzystają z graficznej architektury Maxwell, która powstała z myślą o wirtualnej rzeczywistości. Oprócz możliwości generowania dużej liczby klatek, architektura ta cechuje się takimi cechami związanymi z wirtualną rzeczywistością jak technologia Multi-Res Shading, która zwiększa wydajność nawet do 50 procent przy zachowaniu jakości obrazu i zmniejszeniu opóźnień.