Według badaczy Ericsson ConsumerLab – 85 procent użytkowników smartfonów deklaruje, że inteligentna elektronika ubieralna (ang. wearables) stanie się powszechna w ciągu najbliższych pięciu lat. Połowa respondentów wierzy, że będzie mogło komunikować się z domowymi urządzeniami w ten sam sposób jak z drugą osobą. Taki sposób interakcji z przedmiotami i otoczeniem mógłby być możliwy przy wykorzystaniu interfejsów sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja umożliwi interakcję z przedmiotami bez konieczności wykorzystania do tego celu wyświetlacza smartfona.
Pytani konsumenci wierzą, że sztuczna inteligencja przejmie pełną odpowiedzialność za wiele codziennych aktywności takie jak wyszukiwanie informacji w Internecie czy porady podczas podróży. Powyższe czynności już teraz w dużym stopniu wykonywane mogą być przez obecne w smartfonach interfejsy sztucznej inteligencji. Zauważalna jest jednak chęć wykorzystania sztucznej inteligencji do zaawansowanych zastosowań. 44 procent respondentów uważa że dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w roli nauczyciela.
Czas ekranów rozpoczął się w latach 50 dwudziestego wieku, w momencie w którym telewizja trafiła do masowego odbiorcy. Ilość ekranów w statystycznym gospodarstwie domowym zwiększała się wraz z wejściem na rynek komputerów osobistych i (kilka lat temu) smartfonów i tabletów. W 2011 roku sprzedaż smartfonów i tabletów przewyższyła sprzedaż komputerów osobistych.
Badanie przeprowadzone przez Ericsson ConsumerLab w tym samym roku wykazało, że użytkownicy smartfonów mieszkający w Nowym Jorku i Paryżu w ciągu dnia spędzają więcej czasu przez ekranami swoich urządzeń niż wykonując inne czynności. Ciągle korzystanie z urządzenia trzymanego w dłoni często nie jest praktyczne. Po 60 latach dominacji, ekrany mogą już niedługo odejść w niepamięć – połowa użytkowników smartfonów uważa, że czas popularności tych urządzeń przeminie w ciągu najbliższych pięciu lat.
Mała pojemność baterii jest problemem dla użytkowników smartfonów, a rozmiary urządzeń w dalszym ciągu rosną. Mimo tego że większość dużych posiada ekrany o przekątnej mniejszej niż 6 cali, badanie Ericsson wykazało że 31 procent użytkowników smartfonów chce żeby ich urządzenie miało ekran o przekątnej 7−8 cali a kolejne 30 procent chce 6 cali, w czasie kiedy 78 procent chce mniej martwić się o stan naładowania baterii.
Wnioski zawarte w raporcie “10 Hot Consumer Trends for 2016” pochodzą z ConsumerLab, globalnego program badawczego firmy Ericsson. Dotyczą szerokiego zakresu opinii konsumentów. Najszerzej reprezentowany, pierwszy z trendów odzwierciedla zdanie 1,1 miliarda ludzi z 24 krajów. Ostatni z trendów na liście jest reprezentatywny dla 46 milionów użytkowników smartfonów, mieszkających w 10 dużych miastach.