Chmura czy kawa: co lepiej wpływa na wyniki firmy?

Chmura czy kawa: co lepiej wpływa na wyniki firmy?

Badanie “Nowoczesne IT w MŚP 2015” wskazuje, że 94 proc. respondentów potwierdza swoją dostępność zawodową poza tradycyjnymi godzinami pracy. Pytani o najlepsze pomysły, pracownicy wyraźnie przyznają, że wpadają na nie przede wszystkim poza biurem. Wśród miejsc sprzyjających kreatywności wymieniają oczywiście dom (26 proc.), drogę do pracy (14 proc.), łóżko (10 proc.), prysznic (9 proc.), czy podróż samochodem (8 proc.). Okazało się, że w biurze najlepsze pomysły pojawiały się jedynie u 14 proc. osób.

“Wpływ elastycznej pracy z dowolnego miejsca na podniesienie produktywności dostrzega 26 proc. ogólnej liczby respondentów. Statystyki te rosną w grupie “millenialsów”, gdzie już co trzeci ankietowany podkreśla związek pracy zdalnej z wyższą wydajnością a to przekłada się na lepsze wyniki firmy” – mówi Tomasz Dorf, Dyrektor działu MŚP w polskim oddziale Microsoft. “Uwolnienie pracowników od biurek poprzez zapewnienie odpowiednich technologii mobilnych i chmurowych może wpływać nie tylko na podniesienie produktywności, ale co najważniejsze na umożliwieniu klientom dostępu do kluczowych specjalistów naszych firm niezależnie od pory dnia czy miejsca, w którym obecnie przebywają”.

Cyfrowa równowaga

Pozornie może się wydawać, że to pieniądze stanowią główny element motywujący pracowników, podczas gdy badania pokazują, że dla pracowników małych i średnich firm bardzo istotna jest równowaga między sprawami zawodowymi i prywatnymi. Właśnie takie deklaracje złożyło 79 proc. respondentów, a w grupie 35-44 latków wskaźnik ten wyniósł aż 83 proc. W tym kontekście, bardzo interesujący jest fakt, że aż 64 proc. uczestników badania zgadza się z twierdzeniem, że nowe technologie mobilne i chmurowe pomagają zaoszczędzić czas i podnoszą produktywność pracy, zapewniając jednocześnie balans między życiem osobistym a pracą.

“Technologie mobilne i usługi w chmurze sprawiają, że wyraźna dotychczas linia między życiem prywatnym i służbowym ulega znaczącemu zatarciu” – przekonuje Tomasz Dorf. “Możliwość szybkiej odpowiedzi na e-maile od klienta podczas powrotu pociągiem, sprawdzenie stanu dostępności produktów w CRM podczas prezentacji oferty, spotkanie w formie wideokonferencji na Skype z klientem czy w szerokim gronie współpracowników zlokalizowanych w różnych miejscach, to już elementy biznesowej codzienności. To właśnie one sprawiają, że nie musimy kurczowo trzymać się biurka, by nasza lista spraw do załatwienia była w 100% zapełniona i to przed przysłowiową “16.00”. W ten sposób zyskujemy czas na sprawy osobiste i zachowujemy właściwe relacje między tym co prywatne i służbowe”.

Smartfon w chmurze czy służbowy samochód?

Technologie okazują się również istotnym elementem motywacji pracowników, pozwalając nie tylko utrzymać, ale również pozyskać nowe talenty z rynku pracy. Według opinii respondentów technologie dają szczególne korzyści właśnie w obszarze komunikacji wewnętrznej i możliwości dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji (37 proc.). Przedstawiciele MŚP zwrócili także uwagę, że nowoczesne rozwiązania zapewniają większą satysfakcję z pracy. 31 proc. z nich potwierdza, że inwestycje w nowe technologie mogą wpłynąć na ich poziom zadowolenia z wykonywanych obowiązków.

Więcej:chmuratrendy