W ostatnich latach dynamiczny rozwój nowych technologii dotknął większość obszarów ważnych dla konsumentów – od rynku sprzedaży detalicznej, przez finanse aż po rynek motoryzacyjny. Eksperci przyznają, że najważniejszym czynnikiem, który skłania potentatów branży do wielomilionowych inwestycji w segment nowych technologii staje się nie sam rozwój nowoczesnych rozwiązań, ale jego wpływ na globalną zmianę zachowań i potrzeb pojedynczych konsumentów.
Nowoczesne technologie tworzą nową jakość biznesu i coraz częściej stają się podstawą do zmiany modeli biznesowych. Firmy doradcze jak Gartner czy McKinsey przewidują, że do 2020 roku na rynku działać będzie ponad 50 miliardów urządzeń na stałe podłączonych do sieci. To daje nam pięć urządzeń na jednego mieszkańca Ziemi. Wyobraźmy sobie, że każdy z nas staje się częścią tego świata i jest z nim na stałe związany. Pytanie co będziemy w stanie z tym zrobić? Nasze ubrania, okulary, zegarki, buty będą zawierały sensory na skalę dotąd niespotykaną. Dzisiaj już większość urządzeń mobilnych jest powiązanych z komputerami poprzez współdzielenie informacji. Znaczna integracja występuje również w urządzeniach montowanych w samochodach, czego przykładem jest przejazd ciężarówki Mercedesa publiczną autostradą kierowaną przez autopilota sprzężonego z sensorami i urządzeniami GPS — komentuje Kinga Piecuch, Prezes SAP Polska.
Powszechnym rozwiązaniem jest już podłączanie samochodów bezpośrednio do Internetu. Już teraz liczba takich pojazdów na całym świecie wynosi 23 miliony. Według prognoz IHS Automative do 2020 roku wartość ta będzie prawie siedmiokrotnie większa i wyniesie 152 miliony. Tak ważny trend digitalizacji ma również szczególne znaczenie w zakresie urządzeń mobilnych, których na całym świecie użytkuje się już ok. 72 miliardy egzemplarzy. Nie dziwi zatem wzrost zainteresowania nowoczesnymi rozwiązaniami mobilnymi, które oferowane są w branży motoryzacyjnej – wyjątkowo często korzystającej z narzędzi pozwalających na zdalną kontrolę, w tym wypadku, samochodów lub nawet całych grup pojazdów.
Samochód na wyciągnięcie smartfona
Pojazdy już niedługo mają standardzie posiadać zdolność łączenia się z infrastrukturą miejską oraz urządzeniami mobilnymi. Już teraz powstają aplikacje, które pozwalają na kontrolę samochodu, jego parametrów czy wyszukiwanie jego pozycji w czasie rzeczywistym. Według prognoz, za kilka lat pełna kontrola nad pojazdem będzie możliwa jednym palcem – za pomocą telefonów komórkowych oraz tabletów. Istniejące na rynku rozwiązania mobilne bywają jednak mało zróżnicowane a ich wdrażanie ma więcej wspólnego z chaosem, niż precyzyjnym przełożeniem praktycznych informacji na realia codzienności.
Obecnie tworzone rozwiązania mobilne coraz częściej wpisują się w najnowsze przewidywania rozwoju branży motoryzacyjnej. Firmy technologiczne wskazują, iż źródłem generującym wartość w nowych realiach rynku będzie tworzenie i zarządzanie systemami operacyjnym oraz ogólnym doznaniem doświadczanym przez podróżnych, a także wykorzystywanie zgromadzonych przy tej okazji danych. Właśnie dlatego w 2015 roku skoncentrowaliśmy swoje działania wokół rozbudowy nowej aplikacji mobilnej Cartrack Fleet, która stała się narzędziem w pełni zintegrowanym z systemami monitoringu pojazdów — komentuje Kamil Jakacki, Dyrektor ds. Sprzedaży w Cartrack Polska.
Nowoczesne aplikacje mobilne pomogą nie tylko zarządzać samym pojazdem, ale pozwolą na analizę danych, które samochód pozyska dzięki połączeniu z infrastrukturą miejską. Firma Xerox stworzyła już rozwiązania, które ułatwiają np. poszukiwanie miejsc parkingowych. Odpowiednie narzędzia analityczne pomagają ustalić dostępność miejsc postojowych na terenie miasta, włączając w to miejsca abonamentowe, miejsca parkingowe dla celów działalności gospodarczej i strefy załadunku.
Warto jednak zaznaczyć, że sam przemysł motoryzacyjny jest już przygotowany na zmieniające się trendy rynkowe. Według badań KPMG to właśnie najwięksi producenci pojazdów będą wieść prym wśród innowatorów rynku samochodowego.