“To badanie pokazuje, jak bardzo obecne w naszym życiu codziennym są SMS-y. Dla większości z nas odbieranie i wysyłanie wiadomości tekstowych stało się normalną czynnością dnia codziennego. Istnieje już pokolenie Polaków, które nie zna świata bez telefonów komórkowych. Z naszych ustaleń wynika, że SMS uważany jest za naturalną i bezpieczną formę komunikacji, za pośrednictwem której przesyłamy również treści bardzo wrażliwe. W odróżnieniu do komunikatorów mobilnych treść tych konwersacji nie zapisuje się na serwerach, tylko pozostaje w telefonie. To na pewno buduje poczucie bezpieczeństwa wśród tych, którzy wykorzystują wiadomości tekstowe do flirtowania.” — powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.
82% ankietowanych zadeklarowało, że aktywnie korzysta z usługi SMS, zarówno odbierając jak i wysyłając wiadomości, jedynie 3% nie używa tej formy komunikacji. Odebranie SMS-a wywołuje natychmiastową reakcję u zdecydowanej większości badanych, 66% z nich stwierdziło że odczytuje i odpisuje na wiadomość zaraz po jej otrzymaniu.
Na pytanie, o czym najczęściej piszą w SMS-ach, aż 48% uważa że przesyła jedynie ważne wiadomości, 19% stuka w klawiaturę aby zwyczajnie pogadać, a 16% za pomocą telefonu przesyła życzenia urodzinowe i świąteczne. Dla 51% ankietowanych dzięki SMS-owi łatwiej było skłamać, niż np. przez telefon, lub w bezpośredniej rozmowie. Niespełna połowa respondentów nie przywiązuje większej wagi do przestrzegania zasad gramatyki i interpunkcji podczas tworzenia wiadomości. Z kolei zupełnie zanikł sposób pisania SMS-ów JednymCiągiemOdzielającWyrazyDużąLiterą.
“Duży wpływ na taki sposób pisania wiadomości tekstowych miały z pewnością wysokie ceny SMS-ów w przeszłości. Dziś, gdy praktycznie każdy dysponuje pakietem bezpłatnych SMS-ów, użytkownicy nie muszą już przejmować się liczbą znaków. Potwierdza to informacja, że aż 81% badanych wysyła wiadomości z jednym słowem (Tak, Nie, OK). Kiedyś taka ekstrawagancja była nie do pomyślenia. Martwi trochę ignorowanie zasad polskiej pisowni w SMS-ach, stąd kampanie społeczne takie jak realizowana kilka lat temu “Język polski jest ą-ę “ — dodaje ekspert Infobip.