Microsoft powoli wycofuje się z oferowania telefonów komórkowych. Nie zamierza już wydawać na rynek nowych Lumii, a rzekomy Surface Phone, nawet jeżeli się pojawi, to dopiero w przyszłym roku. Przyjmuje więc taktykę taką samą, jak w przypadku komputerów PC: jeden Surface raz do roku, a resztę sprzętu niech produkują partnerzy. Tyle że tak jak komputery i hybrydy z Windows sprzedają się świetnie, tak małe tablety i telefony właściwie wcale.
Dowodzą tego najnowsze wyniki badania Kantar Worldpanel przeprowadzone na terenie pięciu największych rynków Unii Europejskiej (Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania) sprzedaż spadła o połowę w kwartał: ze wszystkich sprzedanych smartfonów od stycznia do marca raptem 4,9 proc. miało Windows na pokładzie w badanym regionie. Nawet we Włoszech, gdzie mobilny Windows osiągał 17,1 proc. popularności w swoich najlepszych chwilach, teraz ma raptem 6,3 proc. W Wielkiej Brytanii udziały sprzedażowe spadły do 6,2 proc, a w Hiszpanii… do 0,6 proc.
Android na chwilę obecną pożera konkurencję. 6,6 proc. nowych użytkowników Androida w badanym regionie to byli użytkownicy Windowsa. W całościowym ujęciu, 75,6 proc. sprzedanych telefonów miało system operacyjny Google’a na pokładzie, a udziały iOS-a zmniejszyły się do 18,9 proc.
Wersja skrócona: Android dominuje, iOS znajduje swoją niszę, a Windows… no cóż, stanowi rynkową ciekawostkę.