Globalny rynek smartfonów zmniejszył się o 3 proc., w porównaniu do I kwartału 2015 r., jednak Huawei jako jedyny zachował trend wzrostowy. Według analizy GFK, przeprowadzonej w 15 krajach, Huawei odnotował wzrost w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz Skandynawii. W Polsce Huawei osiągnął 19,8 proc. udziału w rynku smartfonów pod względem wielkości.
Według raportu finansowego Huawei, ilość dostarczonych urządzeń w I kwartale 2016 globalnie wzrosła o 44 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku 2015, a sprzedaż wzrosła o 61 proc. Z danych IDC wynika, że na koniec Q1 2016 udział Huawei w rynku urządzeń mobilnych wyniósł 8,5 proc. Rok temu było to 5 proc.
W I kwartale 2016 r., Huawei zaprezentował nowy, flagowy telefon Huawei P9, wyposażony w aparat
z podwójnym obiektywem, zaprojektowany wspólnie ze znaną w świecie fotografii firmą Leica.
W kolejnym kwartale br. przewidziany jest dalszy globalny wzrost sprzedaży Huawei P9 w segmencie premium. Pierwsze dane już pokazują, że P9 prześcignął swojego poprzednika, Huawei P8.
Według raportu GFK POS Huawei wspólnie z marką Honor odnotował znaczny wzrost na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rejonie Skandynawii. Globalnie w 2015 r. Huawei zwiększył swoje dochody o 73 proc. i dostarczył na światowy rynek ponad 170 mln urządzeń.
GFK podkreśla, że wzrost sprzedaży smartfonów Huawei i Honor w krajach, w których przeprowadzono badanie (w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku) powiązany był z wyraźnym wzrostem na poszczególnych rynkach: o 124 proc. w Republice Czeskiej, 118 proc. w Danii, 512 proc. w Finlandii, 214 proc. w Grecji, 833 proc. w Polsce, 252 proc. w Rumunii i 435 proc. w Szwecji. Austria wykazała największy wzrost udziału w rynku, który wyniósł aż 1144 proc.
Z zaprezentowanych analiz wynika, że strategia firmy Huawei, która zakłada skupienie się na modelach premium ze średniej i wyższej półki cenowej, jest bardzo efektywna. Według szacunków instytutu GFK POS najpopularniejszym modelem w regionie okazał się P8 Lite. W I kwartale 2016 r. był on wysoko notowany wśród 10 topowych urządzeń w Polsce.
Analiza przedstawia tendencję wzrostową smartfonów z większymi ekranami, które stają się coraz bardziej popularne. Dotyczy to zwłaszcza rozmiarów pomiędzy 5 i 5,5 cala. W I kwartale 2015 roku, udział w rynku modeli posiadających ekran pomiędzy 5 i 5,5 cala w regionie Skandynawii i Europie Środkowo-Europejskiej wynosił 22 proc. W okresie pierwszych trzech miesięcy 2016 roku wynik ten się podwoił.
Wszystkie dane GFK są oparte na danych pomiarowych GFK POS, bazujących na jednostkowej sprzedaży. Zestawienia GFK Panelmarket za pierwszy kwartał 2016 (styczeń-marzec 2016) oraz I kwartał 2015 (styczeń-marzec 2015) obejmują rynki Austrii, Chorwacji, Czech, Grecji, Węgier, Polski, Rumunii, Izraela, Estonii, Łotwy, Litwy oraz Danii, Finlandii i Szwecji.