Dlaczego pracownik firmy Valve jest tak dobrze poinformowany i jak to możliwe, że Oculus, który powstał wcześniej podkradł kilka patentów od Vive’a, który jak wszyscy wiedzą powstał później? Odpowiedzią na to pytanie jest przyspieszona lekcja historii: firma Valve bardzo szybko dołączyła do prac nad Oculusem, kiedy to Palmer Luckey nie miał jeszcze nic wspólnego z Facebookiem i wystartował ze swoją kampanią na Kickstarterze, w celu sfinansowania produkcji pierwszego prototypu Oculusa w 2012 roku. W 2014 roku, Oculusa kupił Facebook oraz “podkupił” kilku specjalistów od VR z Valve. Wtedy Valve nawiązało współpracę z HTC i tak właśnie powstał HTC Vive.
Tajwańskie gogle korzystają zresztą z wielu rozwiązań opracowanych przez Valve, podczas projektowania ich systemu o nazwie Steam Sight, w którym definiowało się wirtualną przestrzeń, po której można było przemieszczać się w goglach identycznie, jak ma to w przypadku HTC Vive. Według Yatesa na tym samym prototypie Steam Sight opierał się Oculus pracujac nad własną architekturą VR. Yates podkreślił również, że ludzie z Oculusa wymyślili też kilka rzeczy samodzielnie: m.in system trackingu (który różni się od tego w Vive) i wykorzystanie soczewek Fresnela, w celu poprawienia wyświetlanego obrazu.