Według raportu Association of Online Publishers (AOP) aż 65 proc. wydawców internetowych uznaje, że stosowanie rozmaitych wtyczek i programów blokujących reklamy, czyli tzw. adblockerów, stanowi dziś największe zagrożeniem dla branży reklamowej. Do tej pory żadnej firmie na świecie nie udało się wypracować rozwiązania, które pozwoliłoby uporać się z wtyczkami blokującymi reklamy, generującymi rok do roku miliardowe straty. Przełomem może okazać się jednak UnBlock, technologia opracowana przez warszawską spółkę Cloud Technologies, która złożyła już wniosek patentowy na swój wynalazek w Polsce. Docelowo UnBlock ma zostać objęty ochroną patentową również poza granicami naszego kraju, między innymi w Stanach Zjednoczonych.
Blokowanie reklam internetowych to bardzo złożone zjawisko. Z jednej strony całkowicie zrozumiała jest irytacja internautów nachalnymi reklamami. Z drugiej strony – reklama to podstawowe źródło utrzymania większości wydawców. Dlatego od początku naszej działalności dążyliśmy do tego, aby reklamy były odpowiednio targetowane, czyli wykorzystywały dane o zainteresowaniach i zachowaniach internautów. Tylko w ten sposób możemy osiągnąć wysoką skuteczność, bez stosowania agresywnych formatów reklamowych — mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, warszawskiej spółki, która opracowała system UnBlock –
Blokowanie reklam internetowych to jednak bardzo radykalny krok, który dla internautów w dłuższej perspektywie mógłby okazać się strzałem w kolano. Może to doprowadzić do sytuacji, w której za dostęp do treści internetowych trzeba będzie po prostu zapłacić. Trudno więc dziwić się wydawcom, którzy już teraz proponują odpłatny dostęp do treści użytkownikom blokującym reklamy, chcąc ratować się przed stratami — dodaje Piotr Prajsnar.
Technologia opracowana przez Cloud Technologies umożliwia wydawcom wyświetlenie zablokowanej wcześniej reklamy w praktycznie dowolnym formacie. Narzędzie z powodzeniem działa też w modelu programmatic buying oraz oferuje wsparcie dla reklamy wideo.
Nasze narzędzie potrafi unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach internautów, by w ten sposób umożliwić reklamodawcom wyświetlenie wcześniej zablokowanej kreacji w praktycznie dowolnym formacie. Pozwoli to reklamodawcom i wydawcom na zminimalizowanie strat związanych z blokowaniem reklam, które w tym roku wedle statystyk eMarketera mogą sięgnąć nawet 27 mld dolarów. Według naszych szacunków w Polsce z adblockerów korzysta nawet 7 mln internautów. Dzięki UnBlockowi wydawcy nie będą musieli martwić się o widoczność reklamy ani o straty spowodowane jej blokowaniem, a internauci zachowają dostęp do bezpłatnych treści w sieci — dodaje Piotr Prajsnar.
Rozwiązanie oferowane przez Cloud Technologies zapewne nie wszystkim Internautom przypadnie do gustu, ale serwowana w ten sposób reklama będzie lepiej targetowana i – co najważniejsze – zostanie przygotowana tak, aby nie spowalniać wczytywania i działania stron internetowych. Stanie się to za sprawą platformy Big Data, która analizuje zachowania internautów i w ten sposób dokonuje anonimowego profilowania reklamy.
Być może dla internautów blokowanie reklam w sieci to wydumany problem, ale z pewnością nie jest to błahostka dla serwisów internetowych i reklamodawców, którzy rok do roku zmagają się z tym procederem, notując coraz wyższe straty. Wprowadzając na rynek UnBlocka rozwiązujemy ich wieloletni koszmar — tłumaczy Maciej Sawa, Chief Commercial Officer w Cloud Technologies –
Zdajemy sobie sprawę, że nie unikniemy krytyki czy nawet hejtu ze strony tej części użytkowników, która reaguje alergicznie na wszelkie formy reklamy w Sieci i nie chce zrozumieć modelu funkcjonowania serwisów internetowych. Portale i ich pracownicy żyją z reklam, które stanowią główne źródła ich przychodów. Blokowanie reklam poważnie zatem odbija się na ich kondycji finansowej. Osoby blokujące, być może nieświadomie, a być może celowo, przyczyniają się do tego, że niektórzy wydawcy decydują się na wprowadzanie stałych opłat za dostęp do treści, które obejmują już wszystkich użytkowników, nawet tych, którzy reklam nie blokują. Taki system nie do końca wydaje nam się sprawiedliwy. UnBlock przywraca równowagę interesów między wydawcami a internautami, zachwianą wcześniej zarówno przez blokujących, jak i przez natarczywych reklamodawców — dodaje Maciej Sawa.
Globalny rynek blokowania reklam z roku na rok rośnie w tempie dwucyfrowym. Według raportu Adobe już blisko 200 mln użytkowników na świecie blokuje reklamy online. Oznacza to ponad 40 proc. wzrost blokujących w skali roku. Raport GlobalWebIndex donosi, że to właśnie internauci z Europy najczęściej instalują programy blokujące reklamy. Niemalże co trzeci pochodzi właśnie ze Starego Kontynentu.
Cloud Technologies zakłada, że dzięki wykorzystaniu technologii UnBlock, rynek reklamy internetowej upora się ze swoim najpoważniejszym jak dotąd problemem, a interesy reklamodawców i internautów uda się pogodzić w polubowny sposób.