2 czerwca 2016 na linii startu zawodów University Rover Challenge, które tradycyjnie miały miejsce na pustyni w Utah, stanęło 30 zespołów, w tym 7 polskich drużyn. Po konkurencjach półfinałowych, w ścisłej czternastce walczącej o tytuł zwycięscy URC 2016, Polskę reprezentowało aż 5 zespołów. Oprócz drużyn z Rzeszowa i Wrocławia, które zajęły pierwszy i trzeci stopień podium, w głównej finałowej fazie znaleźli się studenci z Łodzi (Raptors – 5 miejsce), Białegostoku (#next Team – 7 miejsce) i Częstochowy (PCz Rover Team – 10 miejsce).
Zwycięstwo w University Rover Challenge w tym roku nabiera dodatkowej wartości. Punktacja uzyskana w zawodach URC i ERC sumowana będzie w ramach Rover Challenge Series, czyli ligi najbardziej prestiżowych zawodów robotycznych na świecie. Do ligi, zarządzanej przez stowarzyszenie Mars Society zostały włączone także mniejsze, zamknięte konkursy krajowe. Najlepsze zespoły z konkursu w Stanach Zjednoczonych, podczas European Rover Challenge, we wrześniu w Polsce, walczyć będą nie tylko o wygraną w największych zawodach w Europie, ale także o utrzymanie wysokiej pozycji w klasyfikacji generalnej i finalnie o Puchar Świata Światowej Ligi Robotycznej.
Trzecia edycja European Rover Challenge odbędzie się w województwie podkarpackim, pod dachem Centrum Wystawienniczo – Kongresowego w Jasionce. To największe wydarzenie kosmiczno-robotyczne w Europie. W odróżnieniu od konkursu amerykańskiego, którego pustynne realia uniemożliwiają stworzenie przestrzeni dla widzów, ERC dedykowane jest w równym stopniu szerokiej publiczności i młodym inżynierom.
Dwie poprzednie odsłony European Rover Challenge przyciągnęły łącznie ponad 50 tysięcy widzów. Tegorocznej edycji zawodów towarzyszyć będą: konferencja skupiona wokół tematu robotyki kosmicznej, warsztaty wspierające dalszy rozwój zespołów konstruktorów oraz strefa pokazów naukowo technologicznych. Obecnie trwa otwarty nabór wystawców. Wszyscy, którzy chcą zaprezentować swoją działalność i przybliżyć tym samym odwiedzającym tajniki świata nauki, mogą zgłaszać chęć udziału w wydarzeniu przez stronę internetową.