Photon to przede wszystkim projekt, który powstał z myślą o najmłodszych – dzieci w wieku 6-12 lat. To produkt z gatunku “infotainment”: Photon ma uczyć – bawiąc. Dzięki niemu każde dziecko, nawet sześciolatek, z łatwością pozna i opanuje podstawowe tajniki programowania. Użytkownik może komunikować się z Photonem, małym interaktywnym robotem, dzięki smartfonowej aplikacji “Photon-Human translator”, dostępnej na każdy system operacyjny. Aplikacja na urządzenia mobilne umożliwia sterowanie robotem oraz wydawanie mu poleceń w określonym języku programowania. Photon jest pierwszą wynalazkiem-zabawką na świecie, który będzie mógł się rozwijać i dopasowywać umiejętności do wiedzy dziecka.
To właśnie ta ostatnia cecha Photona – czyli zdolność uczenia się i ciągły rozwój, wyróżnia go spośród innych interaktywnych zabawek edukacyjnych dostępnych na rynku. Na początku robot potrafi tylko jeździć. Jednak z biegiem czasu, dzięki interakcji z dzieckiem, a także wspólnej zabawie dziecka z rodzicami, robot nabywa coraz to nowych umiejętności. Z kolei dziecko intuicyjnie uczy się z nich korzystać.
Robot naszpikowany jest elektroniką. Posiada szereg czujek i 10 programowalnych sensorów, które pozwalają mu rozpoznawać otoczenie i odbierać komendy od dziecka. Wśród nich znajdują się m.in.: czujnik pozwalający na rozpoznawanie przeszkód na drodze i ich omijanie; czujnik dźwięku (jeśli dziecko krzyknie lub zaklaszcze – robot odpowie na tę komendę w swoim języku); czujnik dotyku (robot zareaguje np. na przeniesienie czy pogłaskanie itp.); czujnik koloru, dzięki któremu rozpoznaje kolor płaszczyzny, po jakiej się porusza; czujnik zliczający przebytą odległość; czujnik światła umożliwiający określenie pory dnia, a nawet czujnik mowy, który pozwoli robotowi wyrazić swoje emocje i nastrój w jego własnym języku. Serce i mózg robota spajają technologie Microsoftu. Zanim jednak Photon zyskał swoją ostateczną postać, projekt przechodził kilka faz rozwoju.