SteelSeries chwali się, że Rival 500 jest pierwszą, wieloprzyciskową myszką, która została zaprojektowana od podstaw w oparciu o naturalne ruchy dłoni. Nie wiadomo dokładnie jak to się przełoży na komfort użytkowania, ale możemy liczyć na m.in. zastosowanie technologii niskiego naprężenia w przyciskach bocznych, dzięki której nie będziemy musieli mocno nadwyrężać kciuka.
Rival 500 będzie też wyposażony w system wibracji. Gracze, w zależności od własnych preferencji, mogą dostosować system alarmów opartych na subtelnych impulsach. Pomaga to dostatecznie wcześnie dostrzec zagrożenie w grze oraz w ułamku sekundy zareagować na ruch rywala tuż po otrzymaniu wibracyjnego powiadomienia. Myszka poinformuje, kiedy odnawia się czas użycia umiejętności, kiedy kończy się amunicja, gdy spada poziom życia postaci lub gdy w trakcie rozgrywki pojawiają się inne, ważne z punktu widzenia gracza działania.
Rival 500 wyposażono w Pixart 3360, czyli najbardziej zaawansowany sensor optyczny na rynku. Umożliwia on grę nawet na 16 000 DPI. Posiada także pełne wsparcie oprogramowania SteelSeries Engine 3, które pozwala na pełną personalizację wszystkich 15 przycisków, wybór podświetlenia RGB z jednego z milionów dostępnych kolorów, wariantu efektów świetlnych oraz intensywność oraz rodzaj wibracji taktycznych powiadomień.