Dane na temat dystrybucji smartfonów w trzecim kwartale 2016 roku (od lipca do września) potwierdzają to, o czym pisaliśmy niedawno – sprzedaż smartfonów nadal rośnie. Wprawdzie w badanym okresie wzrost ilościowy wyniósł tylko 1%, ale przy obecnym stanie nasycenia rynku taki wynik i tak można uznać za sukces. Natomiast w porównaniu z poprzednim kwartałem wzrost jest jeszcze wyraźniejszy i wynosi 5,3% – z 344,7 mln sztuk do 362,9 mln sztuk.
Pierwsze miejsce na rynku producentów smartfonów nadal zajmuje Samsung, który w trzecim kwartale 2016 roku wprowadził do dystrybucji 72,5 mln tego typu urządzeń, co dało mu 20% udział w rynku. Warto przy tym zaznaczyć, że są to dane już po odliczeniu wszystkich egzemplarzy modelu Galaxy Note 7. I to był zapewne jeden z powodów spadku o 13,5% wyników koreańskiego producenta, który w zeszłym roku chwalił się 23,3% udziałów w rynku przy 83,3 mln telefonów wprowadzonych do sprzedaży.
O ile jednak Samsung może być generalnie spokojny o swoją pozycję lidera, o tyle Apple czuje już mocno na plecach konkurencję ze strony chińskich producentów. 45,5 mln wprowadzonych do sprzedaży urządzeń to tylko niewiele więcej niż 33,6 mln telefonów Huawei. Na dodatek amerykańska marka straciła rok do roku 5,3%, podczas gdy najlepszy z chińskich producentów zyskał – i to aż 23%.
Zanim jednak zachwycicie się taką dynamiką, spójrzcie jeszcze na miejsca czwarte i piąte.
OPPO
i vivo to marki słabo znane w Europie, które “wykręciły” swoje imponujące rezultaty niemal wyłącznie na rodzimym rynku chińskim. OPPO zanotowało wzrost rzędu 121,6%, zaś vivo – 102,5%. Pod względem ilościowym są to sumy przekraczające 10 mln sztuk smartfonów w ciągu pojedynczego kwartału – wielu znacznie bardziej znanych producentów, takich jak Sony, Motorola czy LG może o takich wynikach jedynie pomarzyć…
Producent | Dystrybucja (3 kwartał 2015) | Dystrybucja (3 kwartał 2016) | Udziały w rynku (3 kwartał 2015) | Udziały w rynku (3 kwartał 2016) | Zmiana rok do roku |
Samsung | 83,8 mln | 72,5 mln | 23,30% | 20,00% | -13,50% |
Apple | 48 mln | 45,5 mln | 13,40% | 12,50% | -5,30% |
Huawei | 27,3 mln | 33,6 mln | 7,60% | 9,30% | 23,00% |
OPPO | 11,4 mln | 25,3 mln | 3,20% | 7,00% | 121,60% |
vivo | 10,5 mln | 21,2 mln | 2,90% | 5,80% | 102,50% |
Inni | 178,2 mln | 164,8 mln | 49,60% | 45,40% | -7,50% |
W sumie | 359,3 mln | 362,9 mln | 100,00% | 100,00% | 1,00% |