Sprzedaż PC spada przez brak komponentów

W drugim kwartale 2017 roku kupiliśmy 60,5 miliona komputerów PC, czyli o 3,3% mniej niż w 2016 – szacuje IDC. Ogólna średnia nie jest tragiczna, ale jeśli przyjrzymy się bliżej wynikom największych producentów, okaże się, że giganci tacy jak ASUS czy Lenovo zaliczyli wyższy spadek sprzedaży – odpowiednio -8,6% i -5,7%. Jedną z przyczyn takiej sytuacji jest niedobór kluczowych podzespołów takich jak dyski SSD czy panele LCD, który nie tylko zaburzył proces logistyczny, ale też wpłynął na wyższy koszt produktu. Część producentów zdecydowała się zaabsorbować koszty i pozostawić bieżące ceny komputerów, a część podwyższyła cenę końcową, co prawdopodobnie wpłynęło na takie, a nie inne wyniki sprzedaży. Jak widać HP (6,2%), Dell (3,7%) i Apple (1,7%) zdołały oprzeć się ogólnemu trendowi i sprzedały więcej niż w tym kwartale roku ubiegłego.
sprzedaż pc

Angered woman holding credit card and looks in laptop screen. Purchase on the Internet. Buy and shopping online. Business infographic

Szacunkowe wyniki sprzedaży komputerów w drugim kwartale 2017 i 2016 roku według IDC

Według analizy Gartnera światowa sprzedaż komputerów PC spadła nawet o 4,3%. W zestawieniu znalazł się też nieobecny u IDC Acer, który według raportu zaliczył najwyższy spadek (-12,5%). Według Gartnera Apple nie odnotowało wyższej sprzedaży jak twierdzi IDC, ale wręcz przeciwnie, zainteresowanie komputerami amerykańskiego producenta spadło o 0,4%. Pozostałe szacunkowe wyniki są do siebie zbliżone, co podkreśla ogólną, nieprzychylną dla rynku PC tendencję.

 

Szacunkowe wyniki sprzedaży komputerów PC w drugim kwartale 2017 roku według Gartnera

Powyższy wykres nie obejmuje sprzedaży Chromebooków, ale analitycy z Gartnera twierdzą, że urządzenia Google radzą sobie światowym rynku doskonale – ich sprzedaż wzrosła aż o 38%. Jest to najpewniej związane z dużym zainteresowaniem Chromebookami w amerykańskich szkołach, które kupują sprzęt na wiosnę, by był gotowy do użytku wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Najgorsze na rynku amerykańskim wyniki odnotował Asus, który sprzedał o 40,7% mniej komputerów niż w roku ubiegłym.

Czy sytuacja ma szansę się zmienić na lepsze? Nawet jeśli producenci podzespołów uporają się problemem wysokiego popytu, nie oznacza to wcale, że sprzedaż komputerów ruszy z kopyta. Od wielu kwartałów obserwujemy tendencję spadkową, której przyczyn jest przynajmniej kilka m.in. coraz większe zainteresowanie smartfonami. | CHIP