Światowy rynek smartfonów: 5 największych marek (źr. IDC) | |||||
Marka | 2Q17 liczba urządzeń w mln | 2Q17 udział w rynku | 2Q16 liczba urządzeń w mln | 2Q16 udział rynku | Zmiana w stosunku do 2Q16 |
1. Samsung | 79.8 | 23.3% | 78.6 | 22.7% | 1.4% |
2. Apple | 41.0 | 12.0% | 40.4 | 11.7% | 1.5% |
3. Huawei | 38.5 | 11.3% | 32.2 | 9.3% | 19.6% |
4. OPPO | 27.8 | 8.1% | 22.7 | 6.6% | 22.4% |
5. Xiaomi | 21.2 | 6.2% | 13.3 | 3.9% | 58.9% |
Inni | 133.4 | 39.0% | 158.8 | 45.9% | -16.0% |
Razem | 341.6 | 100.0% | 346.1 | 100.0% | -1.3% |
Nadal wyraźnie prowadzi Samsung, który sprzedał w drugim kwartale roku 79,8 miliona urządzeń. To 23,3% całego rynku smartfonów. Znakomity wynik z pewnością jest zasługą zarówno flagowych Galaxy S8 i S8+ jak i dwóch niższych, za to popularnych klas, A i J. Wzrost Samsunga w porównaniu do analogicznego okresu z roku 2016 to 1,4%.
Na drugim miejscu znalazło się Apple. 41 milionów sprzedanych telefonów to 12% rynku. Producent iPhone’ów zyskał 1,5%. Trzeba zaznaczyć, że mówimy o sprzedaży opartej na iPhone’ie 7 i 7 Plus – modelach z trzeciego kwartału 2016 roku. Premiera iPhone’a 8 dopiero przed nami, zatem część klientów być może czeka właśnie na to wydarzenie.
Miejsce trzecie należy do Huawei. Chińska firma depcze Apple’owi po piętach z wynikiem 38,5 miliona smartfonów. Zapewnia to producentowi z Państwa Środka 11,3% całego rynku. Imponujący jest wzrost Huawei: 19,6% względem drugiego kwartału 2016 roku. Przyczyniły się do tego bardzo udane modele z segmentu średniego – seria Honor, i atrakcyjne cenowo flagowce – P10 i Mate 9. Patrząc na dynamikę wzrostu, możemy spodziewać się, że Huawei prawdopodobnie wkrótce wyprzedzi Apple i stanie się wiceliderem rankingu.
Poza podium znalazł się producent, którego nazwa wielu klientom w Europie i USA niewiele powie. Jest natomiast prawdziwą potęgą na rynku chińskim oraz rynkach Azjii Południowo-Wschodniej. OPPO, bo o nim mowa, uzyskało wynik 27,8 miliona sprzedanych smartfonów. Zapewnia to chińskiej firmie 8,1% udziału w rynku. Do sukcesu OPPO przyczyniła się bardzo bliska współpraca z operatorami telefonii komórkowej w Azji. Zapewne nie bez znaczenia jest tu także korzystna dla wszystkich chińskich marek i rosnąca wśród Europejczyków popularność zakupów w sklepach internetowych w Azji. OPPO udało się sprzedać o 22,4% telefonów więcej niż w drugim kwartale 2016.
Ale nie OPPO jest liderem wzrostu wśród pierwszej piątki. Jest nim Xiaomi – 58,9% to naprawdę niesamowity wynik. Chińska firma odnosi ten sukces dzięki urządzeniom z różnych segmentów, większość telefonów Xiaomi jest bardzo dobrze oceniana przez użytkowników. Liczba sprzedanych smartfonów, wynosząca 21,2 miliona, to w ogromnej mierze zasługa popularności Xiaomi na indyjskim rynku.
Pierwsza piątka zagospodarowuje łącznie ponad 50% całego rynku smartfonów. Ogólnie jednak drugi kwartał 2017 roku był dla producentów smartfonów gorszy niż analogiczny okres roku temu. Spadek jest niewielki, bo ledwie 1,3%, przekłada się to jednak na prawie 5 milionów mniej sprzedanych urządzeń.
Ścisła czołówka, sprzedając łącznie 341,6 miliona telefonów, wyraźnie ucieka pozostałym markom, które sprzedały o 16%, czyli o ponad 25 milionów sztuk mniej niż przed rokiem. W “peletonie” są nie tylko niszowi producenci lokalni czy aspirujące do miana A-brandów chińskie marki, ale także wielkie, znane na całym świecie, takie jak Sony, LG, Motorola czy HTC.
Analizując dane z raportu IDC łatwo dostrzec, że marki z Chin rosną znacznie szybciej i zapewne wkrótce zaczną przeganiać Apple. Dystans do Samsunga wciąż jest jednak olbrzymi. | CHIP