W UE zaledwie co trzecia firma zatrudniająca przynajmniej 10 osób ma stronę internetową. Lepiej wygląda wykorzystanie mediów społecznościowych – do aktywnego działania na FB, czy TT przyznaje się co druga firma. A przecież zgodnie z raportem “Data Never Sleeps 5.0” opublikowanym przez firmę Dommo, w ciągu zaledwie minuty internauci publikują 46 tys. zdjęć na Instagramie, umieszczają ponad 74 tys. postów w mikroblogowym serwisie Tumblr i korzystają z wyszukiwarki Google ponad 3,5 miliona razy. Dane na temat wykorzystania tych mediów to kopalnia wartościowych informacji, jednak firmy rzadko z nich korzystają. W UE tylko 10 proc. firm analizuje duże zbiory danych, m.in. by zdobyć więcej informacji o klientach, rynku czy konkurencji.
Analitycy wykazują, że Big Data jest dziś wykorzystywane w podobnym stopniu co jeszcze kilka lat temu cloud computing, do którego biznes początkowo również podchodził bardzo ostrożnie. Dopiero efekty wdrożeń technik chmurowych ujawniły korzyści z implementacji nowych technologii w prowadzonej działalności i dały impuls do znacznie szerszego korzystania z chmur w biznesie. Zdaniem Piotra Prajsnara, dyrektora generalnego Cloud Technologies, firmy zarządzającej dużą hurtownią danych, podobnie będzie w przypadku Big Data.
Z wykorzystaniem dużych zbiorów danych najgorzej radzą sobie małe firmy. W ich przypadku odsetek podmiotów korzystających z Big Data to zaledwie 5 proc. W przypadku średnich i dużych firm, wartości wynoszą już odpowiednio 8 i 18 proc.
Jakie dane są najczęściej wykorzystywane przez firmy? Przede wszystkim są to informacje geolokalizacyjne z urządzeń przenośnych, do takiego wykorzystywania dużych zbiorów danych przyznaje się 46 proc. przedsiębiorstw. Prawie tyle samo firm (45 proc.) korzysta z danych pozyskanych z mediów społecznościowych. Dla porównania w Polsce analogiczny wskaźnik dla danych geolokalizacyjnych to zaledwie 10 proc. Jeżeli chodzi o sieci społecznościowe, to informacjami z nich pozyskanymi posługuje się tylko 5 proc. polskich przedsiębiorstw. Najczęściej są to przedsiębiorstwa związane z marketingiem, a w szczególności e-commerce, ponieważ to one mają one największą świadomość korzyści. Dzięki analizie informacji z różnych źródeł można bardzo dobrze poznać zainteresowania i potrzeby klienta i tym samym znacząco zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych i sprzedaż produktu.
Według IDC rynek Big Data rośnie dziś w tempie 11,7 proc. rok do roku. W 2020 roku osiągnie wartość 203 miliardów dolarów. Niestety w Polsce wprowadzanie technologii cyfrowych w biznesie idzie wyjątkowo opornie, a dystans do liderów stale się zwiększa.
| CHIP