Układy graficzne trafiły do procesorów około siedem lat temu. Intel zaprezentował wówczas procesory Clarkdale z układem Intel HD. Nie był specjalnie wydajny, ale nadawał się do podstawowych zastosowań. Niedługo potem firma AMD zaprezentowała swoją platformę Fusion i pierwszy model APU, czyli Accelerated Processing Unit. Był to właśnie procesor ze zintegrowanym układem graficznym.
Zintegrowana grafika, a pamięć RAM
Układy graficzne zintegrowane z procesorem nie mają dedykowanej sobie pamięci (nie licząc modeli Intel Broadwell wyposażonych w eDRAM), tylko korzystają z pamięci systemowej. W efekcie – im szybsza pamięć RAM, tym szybsze działanie zintegrowanej grafiki. Jest to szczególnie widoczne w przypadku zintegrowanych grafik AMD.
W niektórych przypadkach ograniczeni jesteśmy możliwościami kontrolera RAM, ale w modelach odblokowanych możemy z powodzeniem stosować pamięć RAM o wyższym taktowaniu niż kontroler (np. kontroler 2133 MHz, ale możemy korzystać z RAM 2400 MHz). Warto też pamiętać o obsadzeniu wszystkich kanałów RAM – zintegrowana grafika będzie działać szybciej w konfiguracji dwukanałowej (dwa lub więcej moduły RAM), niż w jednokanałowej (jeden moduł RAM). W segmencie high-end, gdzie można znaleźć czterokanałowe kontrolery pamięci RAM, jak na razie nie stosuje się iGPU.
Nie należy zapominać o zmianie wielkości pamięci RAM przypisanej do zintegrowanej grafiki, co można ustawić w UEFI BIOS płyty głównej.
APU AMD – dotyczy wyłącznie modeli stacjonarnych (montowanych w podstawce)
Generacja | Llano | Trinity | Richland | Kaveri/ Godavari | Bristol Ridge | Raven Ridge |
Premiera | 2011 | 2012 | 2013 | 2014/2015 | 2016 | Przed premierą |
Numeracja | 3xxx | 5xxx | 6xxx | 7xxx | 9xxx | ? |
Podstawka | FM1 | FM2 | FM2 | FM2+ | AM4 | AM4 |
Litografia | 32-nm | 32-nm | 32-nm | 28-nm | 28-nm | 14-nm |
Obsługa RAM | DDR3 | DDR3 | DDR3 | DDR3 | DDR4 | DDR4 |
Kontroler RAM | do 1866 MHz | do 1866 MHz | do 2133 MHz | do 2133 MHz | do 2400 MHz | ? |
Architektura CPU | K10 | Piledriver | Piledriver | Steamroller | Excavator | Zen |
Rdzenie CPU | do 4 | do 2/4 | do 2/4 | do 2/4 | do 2/4 | ? |
Architektura GPU | TeraScale 2 (VLIW5) | TeraScale 3 (VLIW4) | TeraScale 3 (VLIW4) | GCN 2.0 | GCN 3.0 | GCN 5.0 |
Nazewnictwo GPU | Radeon HD | Radeon HD | Radeon HD | Radeon R | Radeon R | ? |
Numeracja GPU | 6xxx | 7xxx | 8xxx | R5-R7 | R5-R7 | ? |
Jednostki cieniujące GPU | do 400 | do 384 | do 384 | do 512 | do 512 | ? |
Obsługa DirectX | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 | 12 |
Obsługa FreeSync | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak |
Modele K | Tak | Tak | Tak | Tak | Nie | ? |
TDP | do 100 W | do 100 W | do 100 W | do 95 W | do 65 W | ? |
Unikalne technologie APU AMD:
- FreeSync – technologia ulepszonej synchronizacji obrazu, działająca z monitorami FreeSync
- TrueAudio – dodatkowy procesor dźwięku instalowany w układach graficznych AMD (niestety, praktycznie niewykorzystywany)
- Mantle – biblioteki graficzne przyśpieszające działanie gier przez zmniejszenie narzutu na procesor. Kilka głośnych tytułów wykorzystuje tę technologię (np. Dragon Age: Inkwizycja), ale ustąpiła ona bibliotekom DirectX 12, które to są praktycznym rozwinięciem idei Mantle
- Dual Graphics – możliwość łączenia mocy zintegrowanej i (wybranych modeli) zewnętrznych kart graficznych Radeon.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (US/MHz)* | TDP (W) |
A8-3870K | 4/4 | 3 | Radeon HD 6550D | 400/600 | 100 |
A8-3850 | 4/4 | 2,9 | Radeon HD 6550D | 400/600 | 100 |
A8-3820 | 4/4 | 2,5-2,8 | Radeon HD 6550D | 400/600 | 65 |
A8-3800 | 4/4 | 2,4-2,7 | Radeon HD 6550D | 400/600 | 65 |
A6-3670K | 4/4 | 2,7 | Radeon HD 6530D | 320/443 | 100 |
A6-3650 | 4/4 | 2,6 | Radeon HD 6530D | 320/443 | 100 |
A6-3620 | 4/4 | 2,2-2,5 | Radeon HD 6530D | 320/443 | 65 |
A6-3600 | 4/4 | 2,1-2,4 | Radeon HD 6530D | 320/443 | 65 |
A6-3500 | 3/3 | 2,1-2,4 | Radeon HD 6530D | 320/443 | 65 |
A4-3420 | 2/2 | 2,8 | Radeon HD 6410D | 160/600 | 65 |
A4-3400 | 2/2 | 2,7 | Radeon HD 6410D | 160/600 | 65 |
A4-3300 | 2/2 | 2,5 | Radeon HD 6410D | 160/443 | 65 |
E2-3200 | 2/2 | 2,4 | Radeon HD 6370D | 160/443 | 65 |
* US – liczba jednostek cieniujących, MHz – maksymalne taktowanie układu graficznego
Trinity (2012): Kolejna generacja APU również wymusiła zmianę podstawki (FM2). Spowodowane było to zastosowaniem rdzeni Piledriver (druga generacja mikroarchitektury Bulldozer). Zastosowanie dwóch modułów (2 x ALU + 1 x FPU) dało cztery wątki CPU, ale w efekcie przyniosło wydajność nieco mniejszą niż w poprzedniej generacji. Zastosowano jednak kolejne rozwinięcie architektury GPU (VLIV4), co podniosło wydajność zintegrowanej grafiki.
Model | Moduły/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (US/MHz)* | TDP (W) |
A10-5800K | 2/4 | 3,8-4,2 | Radeon HD 7660D | 384/800 | 100 |
A10-5700 | 2/4 | 3,4-4 | Radeon HD 7660D | 384/760 | 65 |
A8-5600K | 2/4 | 3,6-3,9 | Radeon HD 7560D | 256/760 | 100 |
A8-5500 | 2/4 | 3,2-3,7 | Radeon HD 7560D | 256/760 | 65 |
A6-5400K | 1/2 | 3,6-3,8 | Radeon HD 7540D | 192/760 | 65 |
A4-5300 | 1/2 | 3,4-3,6 | Radeon HD 7480D | 128/723 | 65 |
* US – liczba jednostek cieniujących, MHz – maksymalne taktowanie układu graficznego
Richland (2013): To nic innego jak odświeżenie Trinity. Główne technologie pozostały bez zmian, zastosowano jednak szybszy kontroler RAM (2133 MHz). Richland może pochwalić się również wyższymi zegarami CPU i GPU przy zachowaniu TDP poprzednika. Zmienia się nazewnictwo GPU, ale w praktyce różnice dotyczą wyłącznie nieco podniesionych zegarów.
Model | Moduły/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (US/MHz)* | TDP (W) |
A10-6800K | 2/4 | 4,1-4-4 | Radeon HD 8670D | 384/844 | 100 |
A10-6790K | 2/4 | 4-4,3 | Radeon HD 8670D | 384/844 | 100 |
A10-6700 | 2/4 | 3,7-4,3 | Radeon HD 8670D | 384/844 | 65 |
A8-6600K | 2/4 | 3,9-4,2 | Radeon HD 8570D | 256/844 | 100 |
A8-6500 | 2/4 | 3,5-4,1 | Radeon HD 8570D | 256/800 | 65 |
A6-6420K | 1/2 | 4-4,2 | Radeon HD 8470D | 192/800 | 65 |
A6-6400K | 1/2 | 3,9-4,1 | Radeon HD 8470D | 192/800 | 65 |
A4-7300 | 1/2 | 3,8-4 | Radeon HD 8470D | 192/800 | 65 |
A4-6320 | 1/2 | 3,8-4 | Radeon HD 8370D | 128/760 | 65 |
A4-6300 | 1/2 | 3,7-3,9 | Radeon HD 8370D | 128/760 | 65 |
A4-4020 | 1/2 | 3,2-3,4 | Radeon HD 7480D | 128/720 | 65 |
A4-4000 | 1/2 | 3-3,2 | Radeon HD 7480D | 128/720 | 65 |
* US – liczba jednostek cieniujących, MHz – maksymalne taktowanie układu graficznego
Kaveri (2014): Kaveri przyniosło kolejną zmianę podstawki (FM2+), co było spowodowane całkowitą zmianą architektury GPU (GCN – Graphic Core Next). Dzięki nowym Radeonom R5/R7 APU wzbogaciło się między innymi o obsługę bibliotek DirectX 12. Nie zapomniano o rdzeniach procesora i zastosowano kolejne rozwinięcie mikroarchitektury Bulldozer (Steamroller). Ta generacja przynosi również niższą litografię (28 nm).
Godavari/Kaveri Refresh (2015) to nic innego jak usprawnione APU Kaveri. Producentowi udało się zwiększyć taktowania CPU i GPU przy zachowaniu tego samego TDP, co w poprzedniej generacji. Firma AMD nie zdecydowała się jednak na stworzenia z Godavari oddzielnej serii o kolejnej numeracji. Wprowadza to jednak drobny zamęt np. w przypadku gdy model o niższej numeracji (np. A8-7670K – Godavari) jest wydajniejszy niż model o wyższej numeracji (np. A10-7700K – pierwsza generacja Kaveri).
Model | Moduły/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (US/MHz)* | TDP (W) |
A10-7890K | 2/4 | 4,1-4,3 | Radeon R7 | 512/866 | 95 |
A10-7870K | 2/4 | 3,9-4,1 | Radeon R7 | 512/866 | 95 |
A10-7860K | 2/4 | 3,6-4 | Radeon R7 | 512/757 | 65 |
A10-7850K | 2/4 | 3,7-4 | Radeon R7 | 512/720 | 95 |
A10-7800 | 2/4 | 3,5-3,9 | Radeon R7 | 512/720 | 65 |
A10-7700K | 2/4 | 3,4-3,8 | Radeon R7 | 384/720 | 95 |
A8-7670K | 2/4 | 3,6-3,9 | Radeon R7 | 384/757 | 95 |
A8-7650K | 2/4 | 3,3-3,8 | Radeon R7 | 384/720 | 95 |
A8-7600 | 2/4 | 3,1-3,8 | Radeon R7 | 384/720 | 65 |
A6-7470K | 1/2 | 3,7-4 | Radeon R5 | 256/800 | 65 |
A6-7400K | 1/2 | 3,5-3,9 | Radeon R5 | 256/756 | 65 |
* US – liczba jednostek cieniujących, MHz – maksymalne taktowanie układu graficznego
Bristol Ridge (2016): O ile nie doczekaliśmy się większych usprawnień w budowie samej zintegrowanej grafiki (ta sama liczba jednostek cieniujących), to generacja ta przynosi dwie duże zmiany. Od tej generacji APU wykorzystują tę samą podstawkę co procesory bez zintegrowanej grafiki (AM4) i dzięki temu wzbogaciły się o obsługę pamięci DDR4. Zastosowano tu końcową wersję mikroarchitektury Bulldozer (Excavator). Jak do tej pory wszystkie generacje APU miały w swoich szeregach modele z odblokowanym mnożnikiem (oznaczone literą K), które umożliwiały łatwe podkręcanie. Bristol Ridge jest jedyną generacją APU, w której skład wchodzą wyłącznie modele zablokowane. Oznacza to niestety, że pomimo kontrolera RAM DDR4 możemy wykorzystać jedynie pamięci o taktowaniu do 2400 MHz, co mocno ogranicza możliwości zintegrowanej grafiki.
Model | Moduły/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (US/MHz)* | TDP (W) |
A12-9800 | 2/4 | 3,8-4,2 | Radeon R7 | 512/1108 | 65 |
A12-9800E | 2/4 | 3,1-3,8 | Radeon R7 | 512/900 | 35 |
A10-9700 | 2/4 | 3,5-3,8 | Radeon R7 | 384/1029 | 65 |
A10-9700E | 2/4 | 3-3,5 | Radeon R7 | 384/847 | 35 |
A8-9600 | 2/4 | 3,1-3,4 | Radeon R7 | 384/900 | 65 |
A6-9550 | 1/2 | 3,8-4 | Radeon R5 | 256/800 | 65 |
A6-9500 | 1/2 | 3,5-3,8 | Radeon R5 | 384/1029 | 65 |
A6-9500E | 1/2 | 3-3,4 | Radeon R5 | 256/800 | 35 |
* US – liczba jednostek cieniujących, MHz – maksymalne taktowanie układu graficznego
Raven Ridge (2018): Najnowsze APU AMD wykorzystywać będą całkowicie nowy układ graficzny (bazujący na układach Radeon Vega) o większej liczbie zunifikowanych jednostek cieniujących, a rdzenie procesora oparte będą na nowoczesnej mikroarchitekturze Zen (takiej jak w udanych procesorach AMD Ryzen).
Procesory ze zintegrowaną grafiką Intela
dotyczy stacjonarnych (montowanych w podstawce) modeli Core z wyłączeniem wersji energooszczędnych oraz Pentium i Celeron
Generacja | Clarkdale | Sandy Bridge | Ivy Bridge | Haswell/ Devil’s Canyon | Broadwell | Skylake | Kaby Lake | Coffee Lake |
Premiera | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2013 | 2015 | 2016 | 2017 |
Numeracja | 5xx i 6xx | 2xxx | 3xxx | 4xxx | 5xxx | 6xxx | 7xxx | 8xxx |
Podstawka | LGA 1156 | LGA 1155 | LGA 1155 | LGA 1150 | LGA 1150 | LGA 1151 | LGA1151 | LGA 1151 |
Litografia | 32/45-nm | 32-nm | 22-nm | 22-nm | 14-nm | 14-nm | 14-nm | 14-nm |
Obsługa RAM | DDR3 | DDR3 | DDR3 | DDR3 | DDR3 | DDR4 | DDR4 | DDR4 |
Kontroler RAM | 1333 MHz | 1600 MHz | 1600 MHz | 1600 MHz | 1600 MHz | 2133 MHz | 2400 MHz | 2666 MHz |
Architektura GPU | GT1 | GT1/GT2 | GT1/GT2 | GT2 | GT3e | GT1/GT2 | GT2 | GT2 |
Nazewnictwo GPU | Intel HD | Intel HD | Intel HD | Intel HD | Iris Pro | Intel HD | Intel HD | Intel UHD |
Numeracja GPU | n/d | 2000/3000 | 2500/4000 | 4400/4600 | 6200 | 510/530 | 630 | 630 |
Jednostki wykonawcze GPU (EU) | 12 | 6/12 | 6/16 | 20 | 48 | 12/24 | 24 | 24 |
Obsługa DirectX | 10 | 10.1 | 11.1 | 11.1 | 11.2 | 12 | 12 | 12 |
eDRAM/L4 | nie | nie | nie | nie | tak | nie | nie | nie |
Modele K | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak |
TDP | do 87 W | do 95 W | do 95 W | do 88 W | do 65 W | do 91 W | do 91 W | do 95 W |
Filozofia Intela dotycząca zintegrowanych grafik jest zupełnie inna – przynajmniej jeśli chodzi o segment procesorów biurkowych. O ile APU AMD miały być w założeniu ekonomicznymi procesorami z wydajną zintegrowaną grafiką (a wydajniejsze wersje CPU AMD nie posiadały i nie posiadają jej w ogóle), to iGPU w procesorach Intela stanowi zaledwie dodatek i jest obecny w większości modeli mainstreamowych.
Intel nie nadał swoim procesorom ze zintegrowaną grafiką oddzielnej nazwy. Generalnie wszystkie procesory z podstawowej oferty od czasu Clarkdale są wyposażone w zintegrowaną grafikę. Jest ona nieobecna w droższych procesorach. Wśród unikalnych technologii dla zintegrowanych grafik Intela wyróżnia się zwłaszcza…
- QuickSync – czyli sprzętowy koder/dekoder wideo. W dużym stopniu przyśpiesza operacje na plikach wideo (np. konwersję). Niestety, w segmencie desktop funkcjonalność ta została w dużym stopniu ograniczona, bowiem nie można w prosty sposób jej włączyć przy wykorzystaniu zewnętrznej karty graficznej. Swego czasu dostępne było oprogramowanie, które to umożliwiało, ale nie jest one już rozwijane. Tego problemu nie ma w segmencie mobilnym.
Clarkdale (2010): Ciekawostka – rdzenie CPU procesorów Clarkdale wykonane były w 32-nanometrowym procesie produkcyjnym, ale zintegrowany z procesorem układ Intel HD jeszcze w 45-nanometrowym. Równocześnie na rynku funkcjonowały Core i5 Lynnfield pozbawione zintegrowanej grafiki, ale mogące się za to pochwalić czterema rzeczywistymi rdzeniami.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i5-680 | 2/4 | 3,6-3,86 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i5-670 | 2/4 | 3,46-3,73 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i5-661 | 2/4 | 3,33-3,6 | Intel HD | 12/900 | 87 |
Core i5-660 | 2/4 | 3,33-3,6 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i5-655K | 2/4 | 3,2-3,46 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i5-650 | 2/4 | 3,2-3,46 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i3-560 | 2/4 | 3,33 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i3-550 | 2/4 | 3,2 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i3-540 | 2/4 | 3,06 | Intel HD | 12/733 | 73 |
Core i3-530 | 2/4 | 2,93 | Intel HD | 12/733 | 73 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Sandy Bridge (2011): Pojawiają się, aż dwie wersje zintegrowanej grafiki. Pierwsza (HD 2000) w zasadzie jest niewiele wydajniejsza od Intel HD, ale już HD 3000 jest wyraźnie szybsza. Po raz pierwszy zaprezentowano również technologię Intel QuickSync.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7 2700K | 4/8 | 3,5-3,9 | HD 3000 | 12/850-1350 | 95 |
Core i7-2600K | 4/8 | 3,4-3,8 | HD 3000 | 12/850-1350 | 95 |
Core i7-2600 | 4/8 | 3,4-3,8 | HD 2000 | 6/850-1350 | 95 |
Core i5-2500K | 4/4 | 3,3-3,7 | HD 3000 | 12/850-1100 | 95 |
Core i5-2500 | 4/4 | 3,3-3,7 | HD 2000 | 6/850-1100 | 95 |
Core i5-2400 | 4/4 | 3,1-3,4 | HD 2000 | 6/850-1100 | 95 |
Core i5-2320 | 4/4 | 3-3,3 | HD 2000 | 6/850-1100 | 95 |
Core i5-2310 | 4/4 | 2,9-3,2 | HD 2000 | 6/850-1100 | 95 |
Core i5-2300 | 4/4 | 2,8-3,1 | HD 2000 | 6/850-1100 | 95 |
Core i3-2130 | 2/4 | 3,4 | HD 2000 | 6/850-1100 | 65 |
Core i3-2125 | 2/4 | 3,3 | HD 3000 | 12/850-1100 | 65 |
Core i3-2120 | 2/4 | 3,3 | HD 2000 | 6/850-1100 | 65 |
Core i3-2105 | 2/4 | 3,1 | HD 3000 | 12/850-1100 | 65 |
Core i3-2100/2 | 2/4 | 3,1 | HD 2000 | 6/850-1100 | 65 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Ivy Bridge (2012) – przejście na 22-nanometrowy proces produkcyjny pozwoliło zmieścić w iGPU więcej jednostek wykonawczych (16 w mocniejszej wersji HD 4000). Równocześnie funkcjonuje jednak wyraźnie słabsza wersja (HD 2500 – tylko 6 jednostek wykonawczych).
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-3770K | 4/8 | 3,5-3,9 | HD 4000 | 16/650-1015 | 77 |
Core i7-3770 | 4/8 | 3,4-3,9 | HD 4000 | 16/650-1015 | 77 |
Core i5-3570K | 4/4 | 3,4-3,8 | HD 4000 | 16/650-1015 | 77 |
Core i5-3570 | 4/4 | 3,4-3,8 | HD 2500 | 6/650-1015 | 77 |
Core i5-3550 | 4/4 | 3,3-3,7 | HD 2500 | 6/650-1015 | 77 |
Core i5-3470 | 4/4 | 3,2-3,6 | HD 2500 | 6/650-1010 | 77 |
Core i5-3450 | 4/4 | 3,1-3,5 | HD 2500 | 6/650-1010 | 77 |
Core i5-3340 | 4/4 | 3,1-3,3 | HD 2500 | 6/650-1005 | 77 |
Core i5-3330 | 4/4 | 3-3,2 | HD 2500 | 6/650-1005 | 77 |
Core i3-3250 | 2/4 | 3,5 | HD 2500 | 6/650-1005 | 55 |
Core i3-3245 | 2/4 | 3,4 | HD 4000 | 16/650-1005 | 55 |
Core i3-3240 | 2/4 | 3,4 | HD 2500 | 6/650-1005 | 55 |
Core i3-3225 | 2/4 | 3,3 | HD 4000 | 16/650-1005 | 55 |
Core i3-3220 | 2/4 | 3,3 | HD 2500 | 6/650-1005 | 55 |
Core i3-3210 | 2/4 | 3,2 | HD 2500 | 6/650-1005 | 55 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Haswell/Devil’s Canyon (2013): Znów niby mamy do czynienia z dwiema wersjami zintegrowanej grafiki (HD 4400 i HD 4600), ale tym razem… to nie do końca prawda. Obie wersje mają taką samą liczbę jednostek wykonawczych, różnią się jedynie taktowaniem – a i to nie zawsze.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-4790K | 4/8 | 4-4,4 | HD 4600 | 20/350-1025 | 88 |
Core i7-4790 | 4/8 | 3,6-4 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i7-4770K | 4/8 | 3,5-3,9 | HD 4600 | 20/350-1025 | 84 |
Core i7-4771 | 4/8 | 3,5-3,9 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i7-4770 | 4/8 | 3,4-3,9 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i5-4690K | 4/4 | 3,5-3,9 | HD 4600 | 20/350-1020 | 88 |
Core i5-4690 | 4/4 | 3,5-3,9 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i5-4670K | 4/4 | 3,4-3,8 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i5-4670 | 4/4 | 3,4-3,8 | HD 4600 | 20/350-1020 | 84 |
Core i5-4590 | 4/4 | 3,3-3,7 | HD 4600 | 20/350-1015 | 84 |
Core i5-4570 | 4/4 | 3,2-3,6 | HD 4600 | 20/350-1015 | 84 |
Core i5-4460 | 4/4 | 3,2-3,4 | HD 4600 | 20/350-1010 | 84 |
Core i5-4400 | 4/4 | 3,1-3,3 | HD 4600 | 20/350-1010 | 84 |
Core i5-4430 | 4/4 | 3-3,2 | HD 4600 | 20/350-1010 | 84 |
Core i3-4370 | 2/4 | 3,8 | HD 4600 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4360 | 2/4 | 3,7 | HD 4600 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4340 | 2/4 | 3,6 | HD 4600 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4330 | 2/4 | 3,5 | HD 4600 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4170 | 2/4 | 3,7 | HD 4400 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4160 | 2/4 | 3,6 | HD 4400 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4150 | 2/4 | 3,4 | HD 4400 | 20/350-1015 | 54 |
Core i3-4130 | 2/4 | 3,4 | HD 4400 | 20/350-1015 | 54 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Broadwell (2014): Jedyna seria procesorów desktopowych, w której Intel zdecydował się na instalację swojej topowej zintegrowanej grafiki, czyli Iris Pro. To również jedyne biurkowe procesory Intela z pamięcią podręczną L4 (eDRAM). Wbrew pozorom pamięć ta ma wpływ nie tylko na działanie zintegrowanych, ale i zewnętrznych kart graficznych.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-5775C | 4/8 | 3,3-3,7 | Iris Pro 6200 | 48/300-1015 | 65 |
Core i5-5675C | 4/4 | 3,1-3,6 | Iris Pro 6200 | 48/300-1010 | 65 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Skylake (2015): W tej generacji Intel niestety powrócił do słabszej serii iGPU, czyli Intel HD oraz usunął pamięć L4. Powracają 24 jednostki wykonawcze.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-6700K | 4/8 | 4-4,2 | HD 530 | 24/350-1150 | 91 |
Core i7-6700 | 4/8 | 3,4-4 | HD 530 | 24/350-1150 | 65 |
Core i5-6600K | 4/4 | 3,5-3,9 | HD 530 | 24/350-1150 | 91 |
Core i5-6600 | 4/4 | 3,3-3,9 | HD 530 | 24/350-1150 | 65 |
Core i5-6500 | 4/4 | 3,2-3,6 | HD 530 | 24/350-1005 | 65 |
Core i5-6400 | 4/4 | 2,7-3,3 | HD 530 | 24/350-950 | 65 |
Core i3-6320 | 2/4 | 3,9 | HD 530 | 24/350-1015 | 51 |
Core i3-6300 | 2/4 | 3,8 | HD 530 | 24/350-1015 | 51 |
Core i3-6100 | 2/4 | 3,7 | HD 530 | 24/350-1005 | 51 |
Core i3-6098P | 2/4 | 3,6 | HD 510 | 12/350-1005 | 54 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Kaby Lake (2016): siódma generacja Core przynosi niewielkie zmiany w porównaniu do szóstej (Skylake). W desktopowych modelach Core (wyłączając wersje energooszczędne) instaluje się właściwie tylko mocniejszą wersję zintegrowanej grafiki, czyli HD 630. Różnice tkwią jedynie w maksymalnym taktowaniu układu.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-7700K | 4/8 | 4,2-4,5 | HD 630 | 24/350-1150 | 91 |
Core i7-7700 | 4/8 | 3,6-4,2 | HD 630 | 24/350-1150 | 65 |
Core i5-7600K | 4/4 | 3,8-4,2 | HD 630 | 24/350-1150 | 91 |
Core i5-7600 | 4/4 | 3,5-4,1 | HD 630 | 24/350-1150 | 65 |
Core i5-7500 | 4/4 | 3,4-3,8 | HD 630 | 24/350-1100 | 65 |
Core i5-7400 | 4/4 | 3-3,5 | HD 630 | 24/350-1000 | 65 |
Core i3-7350K | 2/4 | 4,2 | HD 630 | 24/350-1150 | 60 |
Core i3-7320 | 2/4 | 4,1 | HD 630 | 24/350-1150 | 51 |
Core i3-7300 | 2/4 | 4 | HD 630 | 24/350-1150 | 51 |
Core i3-7100 | 2/4 | 3,9 | HD 630 | 24/350-1100 | 51 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Coffee Lake (2017) – ósma generacja przynosi niewielkie zmiany jeśli chodzi o iGPU (UHD 630 to praktycznie HD 630 znane z Kaby Lake), ale bardzo duże jeśli chodzi o CPU. Od tej generacji Core i3 mogą pochwalić się czterema rzeczywistymi rdzeniami, Core i5 – sześcioma, a Core i7 sześcioma rdzeniami i dwunastoma wątkami.
Model | Rdzenie/wątki | CPU (GHz) | GPU | GPU (EU/MHz)* | TDP (W) |
Core i7-8700K | 6/12 | 3,7-4,7 | UHD 630 | 24/350-1200 | 95 |
Core i7-8700 | 6/12 | 3,2-4,6 | UHD 630 | 24/350-1200 | 65 |
Core i5-8600K | 6/6 | 3,6-4,3 | UHD 630 | 24/350-1150 | 95 |
Core i5-8400 | 6/6 | 2,8-4 | UHD 630 | 24/350-1105 | 65 |
Core i3-8350K | 4/4 | 4 | UHD 630 | 24/350-1150 | 91 |
Core i3-8100 | 4/4 | 3,6 | UHD 630 | 24/350-1100 | 65 |
* EU – liczba jednostek wykonawczych, MHz – taktowanie układu graficznego
Na razie nic nie wskazuje na to, by Intel szykował jakąś rewolucję w ofercie procesorów przeznaczonych dla komputerów stacjonarnych. Inaczej ma się rzecz w przypadku AMD – nowe APU Raven Ridge oparte na grafice Radeon Vega i procesorach Zen powinny przynieść znaczący wzrost wydajności. Więcej informacji na temat nowych APU prawdopodobnie pojawi się na targach CES.