Teacher – robotyczne ramie, które nauczy cię grać na pianinie i rysować

Saurabh Datta, student z kopenhaskiego Instytutu Interaktywnego Designu, stworzył prototyp mechanicznego ramienia, które dzięki sprzężeniu zwrotnemu, płytki Arduino i serwomotorycznym silniczkom potrafi zmusić dłoń użytkownika do wykonania prostych czynności – narysowania prostokąta czy okręgu. Maszyna daleka jest jeszcze od doskonałości – przede wszystkim jest niewygodna (użytkownik musi trzymać rękę w powietrzu), a jej możliwości są wciąż ograniczone. Jednak sama koncepcja jest ciekawa. Twórca porównuje swój pomysł do etapu przedszkolnego, kiedy to dzieci uczą się pisać pierwsze litery pod okiem nauczyciela, który w początkowej fazie często prowadzi ich dłoń, by nauczyć je stosownych wzorów.
teacher
teacher

teacher
Teacher wymaga poddania się woli maszyny (fot. Saurabh Datta)

W obecnej fazie Teacher może rejestrować ruchy ramienia i palca użytkownika, a następnie je odtwarzać. W ten sposób przykładowo jedna osoba z wykorzystaniem Teachera może narysować na papierze kształt, a druga osoba go powtórzyć. Każdy kto uczył się rysować lub grać na pianinie wie, jak kluczową sprawą jest wyrobienie sobie tzw. pamięci mięśniowej, czyli automatycznych odruchów motorycznych lub mówiąc prościej wykonywania czynności bez zastanawiania się nad samym procesem ruchu.

Możemy być lepsi w projektowaniu systemów wspomagających, które pozwalają nam wykonywać pewne rzeczy lepiej albo czyniąc nas lepszymi w niektórych dziedzinach, zamiast po prostu serwisować roboty, które wykonują pracę za nas. – tłumaczy sens swojego projektu Saurabh.

Mamy tu zatem do czynienia z nietypową koncepcją, ocierającą się o transhumanizm. Większość rozwiązań z zakresu robotyki np. humanoidalny robot Toyoty przetwarzający ruchy operatora, zakłada właśnie wyręczanie człowieka w najgorszych pracach, a nie rozwinięcie jego zdolności. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że projekt Saurabha nie trafi do szuflady. | CHIP