Za kierownicą znajduje się pokryty szkłem 12-calowy ekran o dużej rozdzielczości (1.920 x 720 pikseli), na którym są prezentowane najważniejsze parametry dotyczące jazdy. Sterowanie ogromem funkcji Touarega odbywa się poprzez dotykowy ekran, który w topowej wersji systemu multimedialnego Discover Premium ma przekątną 15 cali i rozdzielczość 1.920 x 1.020 pikseli. Na skierowanym delikatnie w stronę kierowcy wyświetlaczu znajduje się większość cyfrowych „przycisków”, czyli aktywnych pól do obsługi, między innymi, czterostrefowej klimatyzacji, ogrzewania foteli oraz ich przewietrzania i do aktywowania masażu. Obydwa monitory tworzą stylistyczną całość, tzw. one-screen-design.
Głównym elementem Innovision Cockpit jest topowy system multimedialny Discover Premium, czyli urządzenie radiowo-nawigacyjne z telefonem, centralą informacyjną oraz interfejsem do konfigurowania różnych funkcji samochodu. System oferowany w nowym Touaregu wyposażono, między innymi, w następujące funkcje – „Connected Navigation” (w trybie nawigacji można pobierać i wyświetlać rozbudowane mapy miast w 3D), „Nav-Gen4 Routing” (w tym przypadku online na serwerze jest obliczana alternatywna trasa przejazdu, która szybciej prowadzi kierowcę do celu), „samoucząca się nawigacja” (już od dłuższego czasu urządzenia nawigacyjne Volkswagena „uczą się” najczęściej wykorzystywanych tras i zapisują je, aby również wtedy, gdy nawigacja nie jest aktywna informować kierowcę o korkach i proponować zastępcze trasy), „Hybrid Radio” (łączy naziemny odbiór radiowy z radiem internetowym, dzięki temu niezależnie od rodzaju transmisji zapewnia odbiór w najwyższej jakości). Liczbę funkcji można zwiększać i korzystać np. z usługi głośnego odczytywania wiadomości czy z „Gracenote online” (uzupełnia dane o utworach, które mogą być kodowane, a następnie odtwarzane także offline).
Grafika głównego ekranu multimediów składa się z panelu powiadomień (w górnej części ekranu), panelu do sterowania klimatyzacją, dużych pól głównych i dwóch mniejszych, którym można przypisać wybrane funkcje, dwa przyciski do uruchamiania najczęściej używanych funkcji (po lewej stronie ekranu), zegar (można wybrać jego wygląd) oraz wizerunek samochodu i foteli w postaci trójwymiarowych grafik. Ponadto można wyświetlić graficzny obraz układu napędowego na cztery koła.
O szerokim zakresie personalizacji pokładowych systemów elektronicznych wspominaliśmy już podczas naszych testów aut marki z Wolfsburga, ale w Touaregu, jak zapewnia producent – personalizacja ma osiągnąć zupełnie nowy poziom. To nie człowiek będzie się dostosowywał do auta, lecz auto do człowieka. Zależnie od tego kto w danym momencie będzie korzystał z pojazdu, auto dopasuje ustawienia pokładowych systemów, foteli, ogrzewania, klimatyzacji, multimediów czy asystentów jazdy względem preferencji danej osoby. Informacje ważne dla konkretnego kierowcy – m.in. te pochodzące z systemu Innovision Cockpit i z wyświetlacza Head-up są kodowane w systemie samochodu, a następnie przywoływane automatycznie, gdy kierowca posłuży się swoim osobistym kluczykiem. Jest to szczególnie praktyczne w sytuacji, gdy z Touarega korzystają również inni użytkownicy (np. służbowo) lub członkowie rodziny. Indywidualne dane można również przywołać podczas uruchamiania silnika korzystając z ukazującego się automatycznie menu. Touareg jest w stanie zakodować indywidualne profile aż siedmiu kierowców.
Nowością w systemach asystujących jest – pojawiający się po raz pierwszy w autach marki VW – system Night Vision. Jest to system termowizyjny, który ma wspomagać kierowcę podczas jazdy w nocy. Zestaw kamer termowizyjnych ma automatycznie rozpoznawać pojawienie się na drodze ludzi i zwierząt i ostrzegać jeszcze zanim kierowca będzie miał szanse zauważyć cokolwiek w świetle reflektorów. Kamera termowizyjna tego systemu rejestruje podczerwień emitowaną przez żywe istoty. Osoby oraz zwierzęta zidentyfikowane na jezdni ukazują się na ekranie oznaczone kolorem czerwonym lub żółtym – zależnie od tego, jak duże jest ryzyko ich potrącenia. Obraz z kamery pojawia się na ekranie Digital Cockpit. Jednocześnie układ hamulcowy i asystent hamowania zostaną wprowadzone w stan gotowości do natychmiastowego działania. Dzięki nowym interaktywnym reflektorom matrycowym „IQ.Light” osoby znajdujące się w obszarze potencjalnego zagrożenia zostaną ostrzeżone mrugnięciem świateł, staną się też przez to lepiej widoczne dla kierowcy. Dzięki współdziałaniu „Night Vision” i matrycowych reflektorów diodowych „IQ.Light” można znacznie wcześniej rozpoznać zagrożenie i mu zapobiegać.
Do tego nowy Touareg będzie wyposażony w asystenta jazdy w korku, asystenta jazdy w miejscach robót drogowych, asystenta wspomagającego przejazdy przez skrzyżowanie (reaguje na samochody nadjeżdżające z boku przed Touaregiem), aktywny system sterowania kołami, czy nowy system stabilizacji nadwozia ze stabilizatorami sterowanymi elektromechanicznie. Do tego LED-owe, matrycowe reflektory IQ.Light (automatycznie dostosowujące właściwy snop światła zależnie od warunków). Co więcej? O tym napiszemy gdy będziemy mieli okazję przetestować możliwości systemów pokładowych flagowego SUV-a Volkswagena. | CHIP.